BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grębowiec Mariusz (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Czopek Marta Antonina (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Title
Rola produktów regionalnych i tradycyjnych w budowaniu konkurencyjnej oferty rynkowej
The Role of Traditional and Regional Products in Building a Competitive Market Offer
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2011, T. 13, z. 3, s. 93-98, rys., bibliogr. 21 poz.
Keyword
Produkty regionalne, Konkurencyjność rynkowa, Żywność, Normy prawne
Regional product, Market competitiveness, Food, Legal standards
Note
streszcz., summ.
Abstract
Artykuł dotyczy roli produktów regionalnych i tradycyjnych w budowaniu konkurencyjnej oferty rynkowej. Wykorzystując dostępną literaturę oraz informacje zawarte na stronach internetowych, scharakteryzowano rynek tradycyjnej i regionalnej żywności w Polsce, korzyści i perspektywy doskonalenia tej dziedziny w celu długofalowego rozwoju obszarów wiejskich. (abstrakt oryginalny)

The paper aims to present traditional and regional food products, which are subject of increasing interest. The analysis were made based on secondary data sources and personal research. Thanks to available literature, articles in trade magazines and information on governmental websites, there was defined and characterised market of traditional and regional foods, consumer behavior, describes national and international distinctive product systems, promotional programs. In addition, there were conducted surveys which examined the degree of awareness and recognition of these products among Polish consumers and their relationship to traditional and regional foods. Whole analysis served to illustrate the position that these products have on the food market in comparison to conventional products. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Broszura informacyjna Fundacji im. Batorego oraz Fundacji Wspomagania Wsi. 2003, 1.
  2. Dymacz M. 2006: Tajemnice smaku produktów regionalnych i tradycyjnych. Materiały seminaryjne Dorocznego Ogólnopolskiego Seminarium dla Kierowników Działów Gospodarstwa Wiejskiego i Agroturystyki, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków, 19-22 czerwca.
  3. European Research on Traditional Food. 2007: The Directorate-General for Research (DG Research) of the European Commission (EC), Luksemburg.
  4. Gąsiorowski M. 2005: Dotychczasowe dokonania w promocji i budowie rynku żywności tradycyjnej. O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia (red. M. Gąsiorowski). Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.
  5. Jasiński J. 2005: Wyróżnianie produktów regionalnych na rynku i wynikające z tego korzyści. [W:] O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia (red. M. Gąsiorowski). Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.
  6. Jasiński J., Rzytki M. 2005: Produkty regionalne. Polska wieś w Europie. Fundusz Współpracy, Warszawa.
  7. Krajewski K., Zabrocki R. 2008: Rynek produktów tradycyjnych - szanse, potrzeby, możliwości. [W:] Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka (red. Z. Dolatowski, J. Kołożyn-Krajewska). Wyd. naukowe PTTŻ, Kraków.
  8. Rozporządzenia Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i oznaczeń pochodzenia produktów rolnych i artykułów żywnościowych. Dz.U. 2001. Nr 49, poz. 508.
  9. Rozporządzenia Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej nr 2082/92 z 2001 r., w sprawie świadectw o szczególnym charakterze dla produktów rolnych i środków spożywczych.
  10. Rozporządzenie Rady (WE) nr 509/2006 z dnia 20 marca 2006 r.
  11. Rozporządzenie Rady (WE) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r.
  12. Russak G. 2005: Idea produktów regionalnych i lokalnych w Unii Europejskiej. [W:] O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia (red. M. Gąsiorowski). Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.
  13. Rzytki M. 2005: Sprzedać produkt tradycyjny. [W:] O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia (M. Gąsiorowski red.). Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.
  14. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Dz.U. 2001 r. Nr 49, poz. 508.
  15. Ustawa z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Dz.U. 2001. Nr 5, poz. 44.
  16. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o ochronie nazw produktów żywnościowych o określonym miejscu pochodzenia i specyficznym charakterze oraz znaków ich odróżniających od pozostałych produktów na rynku. Dz.U. 2005 r. Nr 10, poz. 68.
  17. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych. Dz.U. 2005 r. Nr 10, poz. 68.
  18. Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o rejestracji produktów tradycyjnych i regionalnych. Dz.U. 2005 r. Nr 10, poz. 68.
  19. Winawer Z., Wujec H. 2010: Wspólna Polityka Rolna - produkty regionalne i tradycyjne ważnym źródłem dochodu dla producentów, poszukiwane przez konsumentów, atrakcyjne dla turystów, sprzyjające ochronie środowiska. [W:] Tradycyjne i regionalne produkty wysokiej jakości we Wspólnej Polityce Rolnej. Poradnik dla producentów (red. Z. Winawer, H. Wujec). Poradnik wydano w ramach Program Rozwoju Regionalnego Fundacji dla Polski, Warszawa.
  20. [www.minrol.gov.pl], 15.11.2010, 13.12.2010.
  21. [www.produktyregionalne.pl], 21.11.2010.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu