BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Niezgoda Dionizy (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
Title
Niektóre dylematy konkurencji w społecznej gospodarce rynkowej : ujęcie ogólne
Some Competition Dilemmas in the Social Market Economy : General Approach
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014, T. 16, z. 6, s. 376-380, bibliogr. 10 poz.
Keyword
Społeczna gospodarka rynkowa (SGR), Konkurencja rynkowa
Social market economy, Market competition
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem badań były uwarunkowania konkurencji w społecznej gospodarce rynkowej i w przedsiębiorstwach. Wykorzystano dwie metody badań: studia literaturowe oraz benchmarking porównawczy. Z dokonanej analizy wynika, że społeczna gospodarka rynkowa oparta o wolną konkurencję tworzy lepsze warunki rozwoju gospodarki niż neoliberalna, zapewniając równowagę celów prywatnych i społecznych oraz wyższą spójność z teorią zrównoważonego rozwoju. Naruszanie mechanizmu konkurencji rynkowej konkurencją administrowaną ogranicza efektywność alokacji pomocy publicznej, jej przejrzystość i sprawiedliwość społeczną. (abstrakt oryginalny)

The purpose of the research is to assess determinants of competition in the social market economy and enterprises. Two research methods was applied: literature review and benchmarking. The results of conducted analysis indicate that the social market economy based on free competition creates better conditions of economy development than neo-liberalism, providing the balance between private and social aims and higher consistency with sustainable development theory. Interference of market mechanism with administrative competition reduces effectiveness of public support and its transparency and social justice. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamkiewicz-Drwiłło H.G. 2008: Współczesna metodologia nauk ekonomicznych, TNOiK, Toruń, 287.
  2. Granice konkurencji. 1996: Grupa Lizbońska, Poltext, Warszawa, 109, 133, 142, 148,.
  3. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C. 1991: Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarnośc", Gdańsk, 47.
  4. Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. 2002: Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 559.
  5. Niezgoda D. 2005: Zysk ekonomiczny jako wyznacznik pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] D. Niezgoda (red.), Sposoby budowy i oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wyd. Katedra Ekonomiki i Organizacji Agrobiznesu, Lublin, 22.
  6. Rogall H. 2010: Ekonomia zrównoważonego rozwoju, Zysk i S-ka, Poznań, 279-287, 305.
  7. Sedláček T. 2011: Ekonomia dobra i zła, Studio Emka, Warszawa, 17, 27, 34.
  8. Szpringer W. 1996: Równość konkurencji w gospodarce rynkowej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 65.
  9. Thieme M.J. 1995: Społeczna gospodarka rynkowa, C.H. Beck, Warszawa, 9-10.
  10. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a struktura akcjonariatu. 2001: Praca zbiorowa, CeDeWu, Warszawa, 22-23.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu