BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wrzosek Małgorzata (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Bilska Beata (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Kołożyn-Krajewska Danuta (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Krajewski Karol (Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa w Siedlcach; Polskie Towarzystwo Technologów Żywności)
Title
Ograniczenie strat produktów mleczarskich w handlu detalicznym jako element społecznie odpowiedzialnego biznesu
Reducing Food Losses in the Dairy Sector As Part of Corporate Social Responsibility
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014, T. 16, z. 6, s. 541-545, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Keyword
Handel detaliczny, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Odpowiedzialność za produkt, Rynek mleka
Retail trade, Corporate Social Responsibility (CSR), Product liability, Milk market
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem pracy była analiza przyczyn strat mleka i produktów mlecznych w handlu detalicznym oraz na tej podstawie określenie możliwości ich ograniczenia i odzyskiwania. Badania zostały przeprowadzone w 117 obiektach handlowych w województwie mazowieckim oraz podkarpackim w roku 2012. Materiał badawczy mleko i przetwory mleczarskie (1989 produktów), które zostały podzielone na 7 grup asortymentowych. Straty żywności oznaczają zmniejszenie podaży żywności użytkowanej zgodnie z przeznaczeniem, wynikające z niegospodarności, błędów i nieprawidłowości w procesach jej gospodarowania, przebiegających od fazy produkcji do dystrybucji. Koncepcją, która mogłaby wspomóc działania ograniczające straty żywności, jest strategia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), mająca na względzie odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. Wyniki badań wykazały, że 40% strat spowodowanych było przekroczeniem terminu przydatności do spożycia, a 60% wynikało z uszkodzeń mechanicznych opakowań. W opracowaniu wskazano na możliwości odpowiedzialnego zarządzania produktami i ich odzyskiwania tak, aby mogły być przekazane przez organizacje pozarządowe do osób potrzebujących. (abstrakt oryginalny)

Food losses means a reducing of supply food, which is used as intended, due to mismanagement, errors and irregularities in its management processes, extending from the manufacturing to distribution. The concept, which could facilitate measures to reduce food losses is strategy of Corporate Social Responsibility (CSR), having regard to the responsibility of enterprises for their impact on society. The aim of this study was to analyze the causes of losses in milk and dairy products at the retail level, which was the basis to determine limits and possibilities of food recovery. Own survey showed that 40% of the losses were caused by exceeding the shelf life and 60% was resulted from mechanical damage of the packs. The possibility of responsible product management and recovery for transferred through non-governmental organizations to people in need was indicated in this study. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. 366 final Green Paper Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. 2001: COM, http:// www.eea.europa.eu/policy-documents/com-2001-366-final-green.
  2. Food Statistics Pocketbook. 2010: DEFRA, www.defra.gov.uk/statistics/2010/12/25/food-statistics-pocketbook-2010.
  3. Global food losses and food waste. Extent, causes and prevention. 2011: FAO. Study conducted for the International Congress Save food at Interpack, Düsseldorf.
  4. Jak uniknąć marnotrawienia żywności: strategie na rzecz poprawy wydajności łańcucha żywnościowego w UE. 2014: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2012 r, 2011/2175(INI), http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2012- 0014+0+DOC+XML+V0//pl, dostęp 3.04.2014.
  5. Na drodze do współodpowiedzialności. Raport odpowiedzialności społecznej i środowiskowej 2006-2009. 2010: Danone, Warszawa, www.danone.pl.
  6. Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. 2011: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681:fin:pl:pdf.
  7. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Dz. U. z 2006 r. nr 171, poz. 1225.
  8. Wrzosek M., Kołożyn-Krajewska D., Krajewski K. 2012: Nieracjonalne wykorzystanie żywności - perspektywa globalna i odpowiedzialności społecznej, Prace Studentów i Młodych Pracowników Nauki. Teoria i praktyka zarządzania przedsiębiorstwem. Wybrane zagadnienia, z. IV, 59-72.
  9. Wykorzystujemy nasze możliwości dla dobrych celów. 2013: Nowa strategia CSR Grupy Tesco, http://www.tesco.pl.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu