BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grudowski Piotr (Politechnika Gdańska)
Title
Wybrane aspekty prawne projakościowej reorientacji w polskim szkolnictwie wyższym a paradygmat zarządzania jakością
Some Legal Aspects of Quality Orientation in Polish Higher Education Vs. Paradigm of Quality Management
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2015, nr 39 T.4, s. 57-68, rys., bibliogr. 15 poz.
Issue title
Zarządzanie
Keyword
Zarządzanie jakością, Polityka projakościowa, Szkolnictwo wyższe
Quality management, Pro-quality policy, Higher education
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule zaprezentowano diagnozę stanu obecnego polskich regulacji prawnych dotyczących jakości w szkolnictwie wyższym. Wskazano mankamenty wynikające z aktualnej postaci tych regulacji. Przedstawiano też propozycje działań umożliwiających poprawę sytuacji oraz model działań na rzecz jakości w naszych uczelniach. (abstrakt oryginalny)

The article presents a diagnosis of the current Polish regulations on quality in higher education. Key deficiencies resulting from the current form of these regulations have been identified. Proposals for the improvement of the current situation and the model for quality systems development in our universities have been presented. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bargh C., Scott P., Smith D., Governing Universities: changing the culture?, Buckingham: SRHE and Open University Press 1996.
  2. Bawden R., Zuber-Skerritt O., The concept of process management, "The Learning Organization" 2002, nr 3.
  3. Burlton R., Business process management: Profiting from processes, Indianapolis: Sams 2001.
  4. Commission of the European Communities, Investing efficiently in education and training: an impeative for Europe, COM(2002) 779, 2003.
  5. Escotet M.A., University Governance, Accountability and Financing, w: Higher education in the World 2006, The Financing of Universities.
  6. Eurydice, Key data on higher education in Europe - 2007 Edition, Bruksela, Eurydice, 2007.
  7. Gordon G., Whitchurch C., Managing human resources in higher education: the implications of a diversifying workforce, "Higher Education Management and Policy" 2007, t. 19, nr 2.
  8. Grudowski P., Podejście procesowe w systemach zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej (Seria Monografie), Gdańsk 2007.
  9. Raport końcowy, Modele zarządzania uczelniami w Polsce, Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
  10. Shattock M., Managing Successful Universities, Maidenhead, SRHE and Open University Press, 2003.
  11. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. European Association for Quality Assurance in Higher Education, 3rd edition, Helsinki 2009.
  12. Towards a New Model of Governance for Universities? A Comparative View, red. F. Merrien, Jessica Kingsley (Higher Education Series, 53), 1999.
  13. Wawak T., Jakość zarządzania w szkołach wyższych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
  14. Wspólna Metoda Oceny - The Common Assessment Framework (CAF), Improving Public Organisations through Self-Assessment, www.eipa.eu/CAF (3.10.2014).
  15. Zechlin L., Strategic Planning in Higher Education, w: International Encyclopedia of Education, wyd. III, Elsevier, Amsterdam 2008.
Cited by
Show
ISSN
2080-4881
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu