BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kałuża Halina (Akademia Podlaska w Siedlcach)
Title
Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja
Family Businesses in the 21st Century - Specificity and Succession
Source
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2009, nr 75, s. 49-61, bibliogr. 29 poz.
Keyword
Sukcesja, Przedsiębiorstwo rodzinne, Rozwój przedsiębiorstwa, Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, Małe i średnie przedsiębiorstwa
Succession, Family-owned business, Enterprise development, Company development strategy, Small business
Note
summ.
Abstract
Firmy rodzinne stają się coraz bardziej istotnym elementem polskiej gospodarki. Szacuje się, że w Polsce jest blisko 2 mln. firm rodzinnych. Cechują się one ogromną różnorodnością form i wielkości. W Unii Europejskiej firmy rodzinne stanowią około 60 procent wszystkich działających przedsiębiorstw. Sporo wielkich światowych koncernów wyrosło z firm rodzinnych. Część z nich pozostaje nadal pod kontrolą potomków założycieli. Z badań Europejskiego Sondażu MiSP wynika, że większość z nich jest zarządzana przez swych właścicieli. (fragment tekstu)

The paper addresses dilemmas pertaining to managing a family business. A family company cannot be defined by one general definition so three groups of definitions are presented. The work outlines specificity of family business functioning. Family companies are less formalized and, as a result, more flexible, can more easily adjust to changes, are not that bureaucratized, which makes it easier for their leaders to take decisions, establish objectives or adjust them if necessary. Family businesses are subject to all the problems that beset small companies. In addition to typical predictable difficulties of such companies, there occur problems associated with the necessity of combining the priorities of the family and the firm. Weaknesses and potential risks of running a family business include: domestic discords transferred into the firm, generation gap in the company or turbulent moments associated with business succession. The issue of succession among family business owners is often passed over due to a number of reasons, for example lack of knowledge about or how to deal with the process of succession. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. ARONOFF C.E., WARD J.L. (eds.): Family Business Sourcebook. Omnigraphics, Inc., Michigan, 2001.
  2. ASTRACHAN J.H., ASTRACHAN B.M.: Families business: The challenges and opportunities of interprofessional collaboration. In: C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward (eds.) Family Business Sourcebook II: A guide for families who own businesses and the professionals who serve them, Business Owner Resources, Marietta, 1996.
  3. BECKHARD R., DYER W.J.Jr.: Managing continuity in the family-owned business. Organizational Dynamics, Vol. 12, No. 1, 1983.
  4. DAVIS P.: Realizing the potential of the family business. Organizational Dynamics, Vol. 12, No. 1, 1983.
  5. BENNIS W.: On Becoming a Leader. Perseus Books Group, Wilmington, MA, 1989.
  6. BONDAROWSKA K.: Characteristic and developmental factors of family business in Poland, MER, 2002.
  7. CAPRA F.: A New Scientific Understanding of Living Systems: The Web of Life, Doubleday, New York, NY, 1996.
  8. CHURCHILL N.C., HAPTEN K.J.: Non-market based transfers of wealth and power: A research framework for family businesses. American Journal of Small Business, Vol. 11, No. 3, 1987.
  9. CIĄPAŁA T.: Wartość firmy rodzinnej. Biznes Rodzinny w Polsce, nr 1, styczeń 2006.
  10. DONCKELS R., FRÖHLICH E.: Are family businesses really different? European Experiences from Stratos. Family Business Review, Vol. 42, No. 4, 1991.
  11. DONELLEY R.: The family business. Harvard Business Review, Vol. 42, No 4, 1964.
  12. FLEMING Q: Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Wyd. One Press Small Business, 2000.
  13. FOSTER A.: Leadership in Family Business: Developing a Leadership Legacy. In: G. McCann & N. Upton (eds.) Destroying, 2001. Myths and Creating Value in Family Business, Stetson University, Deland, FL.
  14. GALLO M.A., SVEN J.: Internationalizing the family business: Facilitating and restraining factors. Family Business Review, Vol. 4, No. 2, 1991.
  15. GIBIEC W.: Charakterystyka firm rodzinnych. Cz. 1, Biznes Rodzinny w Polsce, nr 5, 2006.
  16. HOLLANDER B.S., ELMAN N.S.: Family-owned business: An emerging field of inquiry. Family Busines Review, Vol. 1, No. 2, 1988.
  17. JAMER J.: Sukcesja własności i władzy w firmie rodzinnej. Biznes Rodzinny w Polsce, nr 5, 2006.
  18. JEŻAK J., POPCZYK W., WINNICKA-POPCZYK A.: Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Centrum Doradztwa i Informacji, Difi n sp. z o. o., Warszawa, 2004.
  19. LANSBERG I., PERROT E.L., ROGOLSKY S.: Family business as an emerging field. Family Business Review, Vol. 1, No. 1, 1988.
  20. LARSSON M., LINDGREN H. & NYBERG D.: Entrepreneurship, active ownership&succession strategies: The longterm viability of the Swedish Bonnier and Wallenberg family business groups. In: P. Poutziouris (eds.): Tradition or entrepreneurship in the new economy? 11th Annual World Conference Family Business Network, London, 2000.
  21. LYMAN A.: Customer service: does family owenership make a difference? Family Business Review, Vol. 4, No. 3, 1991.
  22. McCANN G.: Rozwój fi rm rodzinnych dla i poprzez następne pokolenia. MBA, nr 3, 2003.
  23. McCOLLOM M.E.: Problems and Prospects in Clinical Research on Family Firms, Family Business Review, Vol. 3, No. 3, 1990.
  24. NIEDBAŁA E.: Firmy rodzinne-obiekt badawczy. MBA, nr 5, 2002.
  25. RICHARDSON G.: Feedback Thought in Social Science and Systems Theory. University of Pennsylvania Press, Philadelphia, PA, 1992.
  26. SKROJNY G.: Pokolenia perspektyw i perspektywy pokoleń w biznesie rodzinnym. Biznes Rodzinny w Polsce, Wyzwania i Perspektywy, nr 1, 2006.
  27. STERN M.H.: Inside the family - held business. Harcourt Brace Jovanovich, New York, 1986.
  28. www.pap.gov.pl
  29. www.twoja-firma.pl
Cited by
Show
ISSN
2081-6979
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu