BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Mitręga Maciej (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Title
Rutyny biznesowe w networkingu - wyzwania pomiarowe
Networking Routines in B2B Networking - Measurament Challenges
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2015, nr 39 T.4, s. 179-190, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Issue title
Zarządzanie
Keyword
Sieci przedsiębiorstw, Rynek instytucjonalny, Badania ankietowe, Metody pomiarowe
Enterprise networks, Business to Business (B2B), Questionnaire survey, Measuring methods
Note
streszcz., summ.
Abstract
Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie wyzwań w zakresie pomiaru rutyn networkingu biznesowego. Rutyny networkingu międzyorganizacyjnego znajdują się na stosunkowo początkowym etapie badań, w związku z czym wiedza na ich temat jest obecnie fragmentaryczna. Dalszy rozwój tej wiedzy uzależniony jest od opracowania odpowiedniego modelu pomiarowego, który spełniałby standardy rzetelności i trafności i jednocześnie wskazywałby na wartość nomologiczną mierzonego konstruktu, w sensie jego powiązania z ważnymi miarami sukcesu przedsiębiorstw. Badania przeprowadzone przez autorów niniejszego artykułu na próbie polskich przedsiębiorstw wykorzystywały model pomiarowy testowany wcześniej w Wielkiej Brytanii. Wkład badań przeprowadzonych w Polsce polegał na dostosowaniu narzędzia pomiarowego do specyfiki języka polskiego i sprawdzeniu jego trafności w polskich realiach prowadzenia biznesu, a także testowaniu trafności nomologicznej przez określenie wpływu wielowymiarowej zdolności sieciowej na innowacyjność produktową i efektywność portfolio relacji biznesowych badanych przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)

The main aim of the paper is identification of challenges in the area of measuring business networking routines. Inter-firm networking routines are in the early stage of research, so the knowledge on them is currently dispersed. The further development of this knowledge is dependent on developing measurement model that would fit to reliability and validity standards and, at the same time, would support the nomological validity of the construct under investigation, namely its connections with some important measures of corporate success. The research conducted by the authors of this paper exploited the measurement model pretested in UK. The contribution of this research takes form of adjusting measurement instrument, testing its validity in the context of Polish business culture and, testing nomological validity via interconnections between networking routines and company innovativeness and company relationship portfolio performance. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Mitręga M., Pomiar w badaniach naukowych w marketingu - standardy w Polsce i za granicą okiem recenzenta, "Marketing i Rynek" 2014, nr 8.
  2. Teece D.J., Pisano G., Shuen A., Dynamic capabilities and strategic management, "Strategic Management Journal" 1997, nr 18 (7).
  3. Krupski R., Rozwój szkoły zasobów zarządzania strategicznego, "Przegląd Organizacji" 2012, nr 4.
  4. Mitrega, M., Zdolności sieciowe małych i średnich przedsiębiorstw a jakość relacji z klientami, "Handel Wewnętrzny" 2011, nr 2.
  5. Mitrega M., Ramos C., Forkmann S., Henneberg S.C., Networking capability in business relationships - concept and scale development, "Industrial Marketing Management" 2012, nr 41 (5).
  6. Mitrega M., Network partner knowledge and internal relationships influencing customer relationship quality and company performance, "Journal of Business & Industrial Marketing" 2012, nr 27 (6).
  7. Gemünden H.G., Ritter T., Heydebreck P., Network configuration and innovation success: an empirical analysis in German high-tech industries, "International Journal of Research in Marketing" 1996, nr 13 (5).
  8. Joshi A.W., Continuous supplier performance improvement: effects of collaborative communication and control, "Journal of Marketing" 2009, nr 73 (1).
  9. Reinartz W., Krafft M., Hoyer W.D., The customer relationship management process: its measurement and impact on performance, "Journal of Marketing Research" 2004, nr 41 (3).
  10. Ringle C.M., Wende S., Will S., SmartPLS 2.0, Hamburg 2005, www.smartpls.de.
Cited by
Show
ISSN
2080-4881
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu