BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sompolska-Rzechuła Agnieszka (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Świtłyk Michał (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Title
Taksonomiczna analiza efektywności kształcenia szkolnictwa wyższego w Polsce
Taxonomic Analysis of Effectiveness of Higher Education System Training in Poland
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010, nr 113, s. 850-859, tab., rys., bibliogr. 9 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Ekonomia
Keyword
Nauczanie, Efektywność, Szkolnictwo wyższe, Porządkowanie liniowe
Teaching, Effectiveness, Higher education, Linear ordering
Note
streszcz., summ.
Abstract
W pracy podjęto próbę porównania wyników liniowego porządkowania uczelni w Polsce pod względem efektywności kształcenia. Celem opracowania jest także próba odpowiedzi na pytanie, czy poszczególne uczelnie zajmują zbliżone miejsca w rankingach przeprowadzonych w latach 2001-2006. Badanie dotyczy wybranych szkół wyższych finansowanych z budżetu państwa. Wśród zmiennych diagnostycznych uwzględniono informacje dotyczące finansów uczelni oraz jakości kształcenia studentów. W celu zbadania powiązań pomiędzy miejscami zajmowanymi przez analizowane obiekty w rankingach z poszczególnych lat policzono współczynniki τ Kendalla. Przyjmują one wysokie wartości, co świadczy, że podobieństwo otrzymanych uporządkowań uczelni jest duże. (abstrakt oryginalny)

In the study an attempt was made to compare the results of linear ordering of universities in Poland in terms of effectiveness of education. The aim of the study is also an answer to the question if the particular universities have similar positions in the rankings carried out in the years 2001-2006. The study applies to the chosen universities financed from the state budget. Among diagnostic variables information concerning the university finances and the quality of educating students were taken into account. Kendall's tau (τ) coefficients were counted in order to examine the connections between the positions taken by the analysed objects in the ranking in particular years. They take high values, which proves that the similarity of the received university positions is high. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Kukuła K., Metoda unitaryzacji zerowanej, PWN, Warszawa 2000.
  2. Makro i mikroekonomia, red. S. Marciniak, PWN, Warszawa 1999.
  3. Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, red. E. Gatnar, M. Walesiak, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  4. Nowak E., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa 1990.
  5. Ryl-Zaleska M., Metody oceny efektywności kształcenia online, w: http://www.e-edukacja.net/_referaty/9_e-edukacja.pdf.
  6. Statystyczne metody analizy danych, red. W. Ostasiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1998.
  7. Steczkowski J., Zeliaś A., Metody statystyczne w badaniu zjawisk jakościowych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1997.
  8. Szkolnictwo Wyższe 2001-2006, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2001-2006.
  9. http://www.wshe.pl/vladis/vladis15/3.html
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu