BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wieteska Stanisław (Uniwersytet Łódzki)
Title
Emisja dwutlenku węgla przez pojazdy mechaniczne jako element zewnętrznych kosztów transportu drogowego w Polsce
Carbon Dioxide Emissions by Motor Vehicles as Part of the External Costs of Road Transport in Poland
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2015, nr 395, s. 372-385, tab., bibliogr. 27 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Finanse i rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju - odpowiedzialność, etyka, stabilność finansowa Tom 1. Finanse
Keyword
Emisja zanieczyszczeń, Koszty transportu
Pollution emission, Transport costs
Note
streszcz., summ.
Abstract
Zrównoważenie rynku transportu drogowego wymaga poniesienia kosztów społecznych. Funkcjonowanie transportu drogowego powoduje emisję dwutlenku węgla. Emisja dwutlenku węgla (CO2) powoduje, że powstają zewnętrzne koszty transportu drogowego. Stawia się tezę, że zanieczyszczający płaci. W artykule naświetlamy skalę emisji CO2 przez pojazdy mechaniczne w latach 2000-2012. Podejmujemy dyskusję nad ceną uprawnień do emisji CO2. Na podstawie przyjętej oszacowanej ceny obliczono koszty emisji CO2 w Polsce. W końcowej części artykułu porównano je z Produktem Krajowym Brutto i wypłaconymi odszkodowaniami w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.(abstrakt oryginalny)

Balancing the road transport market incurs social costs. Road transport causes carbon dioxide emissions. The emission of carbon dioxide (CO2) causes an increase in external costs of road transport. The thesis is that the polluter pays. The article also explains the scale of CO2 emissions from motor vehicles in the period of 2000-2012. We discuss the price of CO2 emission permits. On the basis of the estimated price, the cost of CO2 emissions in Poland was calculated. In the final part of the article, we compare the cost of CO2 emission in Poland with the gross domestic product and paid compensation under a motor vehicle liability insurance.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bąk M., Pawłowska B., 2008, Koszty zewnętrzne transportu w Unii Europejskiej - od wizji politycznej do jednolitych metod kalkulacji, "Przegląd Komunikacyjny", nr 7-8, s. 23, 38.
  2. Chłopek Z., Lasocki J., 2011, Kompleksowa ocena zagrożenia środowiska przez eksploatację pojazdów samochodów, "Archiwum Motoryzacji", nr 4, s. 109-126.
  3. External costs of transport - Update study: Final Raport, 2004, IWW Universitaet Karlsruhe, Intras Zurich / Karlsruhe, October, s. 72.
  4. Gis M., 2008, Populacja samochodów w Polsce całkowita emisja substancji szkodliwych z silników spalinowych sposoby ograniczania tej emisji, "Przegląd Komunikacyjny", nr 6, s. 21.
  5. Grzelakowski A.S., 2009, Internalizacja kosztów zewnętrznych transportu - ocena możliwości oraz ryzyk i potencjalnych skutków jej implementacji, "Przegląd Komunikacyjny", nr 6, s. 16.
  6. Gus M., 2008, Emisja substancji szkodliwych z pojazdów samochodowych, "Przegląd Komunikacyjny", nr 5, s. 20.
  7. Internalisation, Measure Policies for all external costs of Transport (IMPACT), 2007, Handbook on estimation of external costs in the transport sector, Delft, December.
  8. Jankowski B., 2009, Wstępna ocena Pakietu energetyczno-klimatycznego po szczycie unijnym, "Energia i Budynek", nr 2, s. 33.
  9. Jaś-Nowopolska M., 2014, Wybrane działania prowadzące do ograniczenia emisji spalin z samochodów osobowych, "Przegląd Prawa Ochrony Środowiska", nr 1, s. 201-218.
  10. Kamińska T., 1998, Koszty i korzyści zewnętrzne transportu, "Przegląd Komunikacyjny", nr 7, s. 10-16.
  11. Konsultacje Komisji Europejskiej w sprawie internalizacji kosztów zewnętrznych w transporcie - stanowisko CLECAT-u, Biuletyn PISiL, s. 12.
  12. Kozmana M., Wyższe koszty ochrony klimatu, "Rzeczpospolita", 22.02.2011.
  13. Łakoma M., Bolesne skutki ochrony klimatu, "Rzeczpospolita", 17.03.2011.
  14. Łakowa A., CO2 postrachem przemysłu, "Rzeczpospolita", 2.06.2011.
  15. Łubieniecka-Kocoń K., 2012, Zewnętrzne koszty transportu w Europie, "TTS", nr 7-8, s. 53.
  16. Menes E., 1998, Z problematyki skażenia powietrza przez transport drogowy, "Przegląd Komunikacyjny", nr 7-8, s. 22-27.
  17. Merkisz J., Gis W., 2007, Możliwości oceny emisji substancji toksycznych spalin z pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem badań w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego, "Transport i Spedycja", nr 2, s. 53-69.
  18. Ostasiewicz J., 1996, Wpływ kosztów zewnętrznych na rozwój transportu, "Człowiek i Środowisko", nr 20(3), s. 292-293.
  19. Paradowska M., 2006, Unijne metody internalizacji kosztów zewnętrznych transportu a sytuacja w Polsce, "Logistyka i Transport", nr 1(2), s. 44.
  20. Pawłowska S., 2008, Koszty zewnętrzne w polityce transportowej Unii Europejskiej, "Transport Miejski i Regionalny", wrzesień, s. 24-30.
  21. Preparation of on Impact Assessment on the Internalisation of External Cost, Consulting Document, Brussels, TREN. A2/EN/cc D(2007).
  22. Puławska S., 2008, Koszty zewnętrzne w polityce transportowej Unii Europejskiej, "Technika Transportu Szynowego", nr 5-6, s. 47-48.
  23. Puławska S., 2008, Koszty zewnętrzne w polityce transportowej Unii europejskiej, "Transport Miejski i Regionalny", nr 9, s. 29.
  24. Tylutki A., Wronka J., 1995, Znaczenie kosztów zewnętrznych dla polityki transportowej państwa, "Przegląd Komunikacyjny", nr 8, s. 1.
  25. Wyszomirski O. (red.), Transport miejski ekonomika i organizacja, Gdańsk 2008, s. 137.
  26. Żółtowski A., Taubert S., Radzimirski S., 2007, Kontrola emisji zanieczyszczeń motoryzacyjnych, "Transport Samochodowy", nr 3, s. 33-46.
  27. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 11 marca 2008 r. w sprawie zrównoważonej europejskiej polityki transportowej uwzględniającej europejską politykę energetyczną i europejską politykę ochrony środowiska 2007/2147/INI.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2015.395.35
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu