- Author
- Garczarczyk Józef, Grocholski Zbyszek
- Title
- Panel sklepów jako metoda badań rynku
- Source
- Zeszyty Naukowe. Seria 1 / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 1983, nr 116, s. 36-56, rys., tab.
- Issue title
- Badania rynkowe. Wybrane metody i wyniki
- Keyword
- Badanie rynku, Badania konsumenckie, Rynek meblarski, Meble, Metody badań konsumenckich
Market research, Consumer research, Furniture market, Furniture, Methods of consumer research - Abstract
- Racjonalne kierowanie rynkiem wymaga wiarygodnych, aktualnych oraz wyczerpujących informacji o zjawiskach rynkowych oraz czynnikach je kształtujących. Wymogom powyższym nie zawsze może podołać istniejący system informacji rynkowej w postaci czy to oficjalnej statystyki rynkowej, bilansów pieniężnych dochodów i wydatków ludności czy też budżetów rodzinnych. Stad też zachodzi niejednokrotnie potrzeba uruchamiania specjalnych badań opierających się na sondażu opinii publicznej. Badania takie prowadzone są za pomocą różnych metod, a jedną z nich jest metoda panelowa. Zasadniczą cechą tej metody, nie będącej żadną nowością, choć stosunkowo rzadko stosuje się ją w Polsce, jest systematyczne i cykliczne powtarzanie badań zawsze na tej samej, stałej próbie respondentów. W ten sposób możliwe jest uzyskanie w pełni porównywalnych w czasie informacji na temat aktualnej sytuacji rynkowej, a także preferencji i upodobań konsumentów. Panel sklepów meblowych założony został w marcu 1981 roku na terenie 26 województw. Założenie panelu zostało poprzedzone badaniami pilotażowymi przeprowadzonymi we wrześniu 1980 roku. Ze względu na przyszłe wyjazdy do sklepów uczestniczących w panelu, a w związku z tym potrzebą pewnej koncentracji obszaru objętego badaniami, doboru województw do próby dokonano w sposób celowy. Dla zapewnienia reprezentatywności próby dobór ten został poprzedzony odpowiednią analizą. Z kolei dobór sklepów do panelu dokonano za pomocą metody reprezentacyjnej, stosując losowanie bezpośrednie w ramach poszczególnych województw oraz pionów handlowych (CPHW i CZSR). Przy opracowywaniu operatu losowanie sklepów brano pod uwagę sklepy prowadzące wyłącznie sprzedaż mebli, eliminując z wykazu sklepy mieszane (np. sprzedające meble i sprzęt zmechanizowany). Nie dotyczyło to domów towarowych, jeżeli posiadały one wydzielone stoiska sprzedaży mebli. (fragment tekstu)
- Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business - Bibliography
- A. Studzińska, Panel konsumentów jako metoda badań popytu, IHWiU, W-wa 1970.
- Rocznik Statystyczny Województw 1979, GUS, W-wa 1979.
- A. Wiśniewski, Badania rynku metodą testu koniunktury, W-wa 1969.
- Informacja o sytuacji na rynku meblarskim, Poznań 1981 (zeszyt 1-3).
- Cited by
- ISSN
- 0208-4902
- Language
- pol