BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Iwaszko-Niziałkowska Katarzyna (Politechnika Wrocławska)
Title
Efektywność sieci transportowej w Polsce rozbudowywanej ze wsparciem środków UE w latach 2007-2013
Effectiveness of the Transportation Network in Poland Developed within the 2007-2013 EU Infrastructure Development Framework
Source
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 2014, nr 18, s. 149-167, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Issue title
10 lat Polski w Unii Europejskiej a rozwój małych miast
Keyword
Transport, Infrastruktura transportu, Transport lądowy, Finansowanie robót drogowych, Budownictwo drogowo-mostowe, Sieć drogowa, Transport drogowy, Środki unijne, Infrastruktura drogowa
Transport, Transport infrastructure, Land transport, Finance road works, Road-bridge construction, Road network, Road transport, EU funds union, Road infrastructure
Note
streszcz., summ.
Abstract
W pracy przebadano wzrost efektywności sieci dróg kołowych Polski rozbudowywanej w ramach funduszy unijnych. Wprawdzie inwestycje drogowe podniosły ogólną efektywność całej sieci kraju, ale w trakcie tego procesu spowodowały wzrost zróżnicowania poziomów skomunikowania pomiędzy poszczególnymi obszarami. Wykazano, że mniejsze inwestycje drogowe, subregionalne mogą przynieść w tym względzie większe korzyści. (abstrakt oryginalny)

The paper examines the efficiency of the road transportation network in Poland, developed with the use of EU funds. The examined infrastructure investments increased the overall efficiency of the national transportation network, but in the process, they also increased the differences/inequalities in the level of spatial accessibility of various areas. It has been proved that smaller road infrastructure developments at a sub-regional level would have led to greater efficiencies in the overall efficiency of the national network. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Barber M.J., Scherngell T., 2013, Is the European R & D Network Homogeneous? Distinguishing Relevant Network Communities Using Graph Theoretic and Spatial Interaction Modelling Approaches, "Regional Studies", 8, s. 1283-1298.
  2. Bowman J.L., Ben-Akiva M.E., 2001, Activity-based disaggregate travel demand model system with activity Schedule, "Transportation Research", 35, część A, s. 1-28.
  3. Brenner T., Schlump Ch., 2011, Policy Measures and their Effects in the Different Phases of the Cluster Life Cycle, "Regional Studies", 10, s. 1363-1386.
  4. Brooks C.E.P., 1949, Metody stastystyczne w klimatologii, "Przegląd Meteorologiczny", 1/49, Warszawa.
  5. Caliński T., Dyczkowski A., Kaczmarek Z., 1976, Testowanie hipotez w wielozmianowej analizie wariancji i kowariancji, "Roczniki Akademii Rolniczej", Poznań, s. 77-114.
  6. De Almeida E.S., Haddad E.A., Hewings G.J.D., 2010, Transport - Regional Equity Issue Revisited, "Regional Studies", 10, s. 1387-1400.
  7. Harrigan F., McGregor P.G., 1989, Neoclassical and Keynesian perspectives on the regional macro-economi: a computable general equilibrium approach, "Regional Studies", 29, s. 555-573.
  8. Healy A., Morgan K., 2012, Spaces of Innovation: Learning, Proximity and the Ecological Turn, "Regional Studies", 8, s. 1041-1054.
  9. Iwaszko-Niziałkowska K., 1994, Sferyczna metoda oceny sieci komunikacyjnej w analizach układów przestrzennych, [w:] Bagiński E. (red.), Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, s. 67-80.
  10. Iwaszko-Niziałkowska K., 2010, Powiązania funkcjonalne i relacje z miastem; Migracje, [w:] Modele rozwoju dla terenów urbanizujących się w obrębie wielofunkcyjnych terenów wiejskich w regionie, Analizy, badania i prognozy na rzecz Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, t. 5, Wrocław, s. 111-196.
  11. Iwaszko-Niziałkowska K., 2012, Sieć transportowa - Geografia a szanse rozwoju regionów, [w:] Ilnicki D., Janec K. (red.), Badania regionalnych i lokalnych struktur przestrzennych, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 29, Wrocław, s. 101-110.
  12. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/KPZK/Strony/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju.aspx (dostęp: 19.09.2013).
  13. Lee Y., Hickman M., Washington S., 2007, Household type and structure, time-use pattern, and trip - chaining behaviour, "Transportation Research", 41, część A, s. 1004-1020.
  14. Olesiuk A., 2009, Konkurencyjność regionów a parki technologiczne i klastry przemysłowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa, s. 79-91.
  15. Parr J.B., 2004, The policentric urban region: a closer inspection, "Regional Studies", 38, s. 231-240.
  16. Parysek J., 1982, Modele klasyfikacji w geografii, "Seria Geografia", 31, Poznań.
  17. Porter M.E., 2000, Location, competition, and economic development: Local clusters in a global economy, "Economic Development Quarterly", 14, s. 15-34.
  18. Romer P.M., 1990, Endogenous technological change, "Journal of Political Economy", 98, s. 71-102.
  19. Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), http://www.mir.gov.pl/Transport/Zrownowazony_transport/SRT/Documents/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf (dostęp: 14.04.2013).
  20. Wilson R.J., 1998, Wprowadzenie do teorii grafów, (tłum. W. Guzicki), PWN, Warszawa.
  21. Zipser T. i in., 1980, Analiza i ocena alternatywnych modeli docelowych systemu osadniczego, zagadnienia projekcji przestrzeni społeczno-ekonomicznej, Etap III, Raport Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Cited by
Show
ISSN
1508-1117
Language
pol
URI / DOI
http://hdl.handle.net/11089/11040
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu