BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kijek Arkadiusz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Kijek Tomasz (Akademia Rolnicza w Lublinie)
Title
Ocena jakości usług oraz stopnia zadowolenia klientów banku
An Assessment of Financial Services Quality and the Degree of Clients' Satisfaction in Banks
Source
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2004, vol. 38, s. 445-454, rys., bibliogr. 12 poz.
Keyword
Ocena jakości usług, Klient, Banki, Metoda SERVQUAL
Service quality assessment, Customer, Banks, SERVQUAL method
Note
summ.
Abstract
W prezentowanym artykule autorzy odnoszą się do problematyki pomiaru jakości usług oraz stopnia zadowolenia i lojalności klienta w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Studium empiryczne dotyczy klientów banku X działającego na terenie Lublina. Do oceny jakości usług wykorzystano instrument badawczy oparty na modelu Servqual. (fragment tekstu)

The development of off-prices competition caused the increase denotation of service quality. Presented article proves exigency of measuring service quality in order to better understand its antecendents and consequences. This research results point strengths and weaknesses of bank services and focus service improvement planning and resource allocation. Conducted survey was based on well-known measure - Servqual. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Carman J. M., Consumer perceptions of service quality: an assessment of the Servqual dimensions, "Journal of Retailing" 1990, nr 53.
  2. Jensen J.B., Markland R.E., Improving the application of quality conformance took in service firms, "Journal of Marketing" 1996, tom 10, nr 1.
  3. Lassar W.M., Manolis C., Winsor R.D., Service quality perspectives and satisfaction in private banking, "Journal of Service Marketing" 2000, tom 14, nr 3.
  4. Opolska E., Opolski K., Rola i miejsce marketingu w doskonaleniu jakości usług finansowych, "Bank" 2000, nr 4.
  5. Opolski K., Strategia jakości w nowoczesnym zarządzaniu bankiem, OLYMPUS Centrum Edukacji i Rozwoju Biznesu, Warszawa 1998.
  6. Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L., A conceptual model of service quality and its implamentation for future research, "Journal of Marketing" 1985, nr 49.
  7. Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L., Refinement and Reassessment of the Servqual scale, "Journal of Marketing" 1991, nr 67.
  8. Parasuraman A., Zeithaml V., Berry L.L., Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality, "Journal of Retailing" 1998, nr 64.
  9. Pluta-Olearnik M., Marketing usług bankowych, PWE, Warszawa 1999.
  10. Rudawska E., Kiecko R., Servqual - metoda badania jakości usług i jej praktyczne zastosowanie, "Marketing i Rynek" 2000, nr 5.
  11. Sagan A., Badania marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 1998.
  12. Żurawik B., Żurawik W., Marketing usług finansowych, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.
Cited by
Show
ISSN
0459-9586
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu