BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Biermann Franziska (Hamburg Institute of International Economics), Teuber Mark-Oliver (Hamburg Institute of International Economics), Wedemeier Jan (Hamburg Institute of International Economics)
Title
Bremen's and Hamburg's Port Position: Transport Infrastructure and Hinterland Connections within the North Range
Pozycja portów w Bremie i Hamburgu - infrastruktura transportowa i połączenia z krajem w obrębie North Range
Source
International Business and Global Economy, 2015, nr 34, s. 78-89, bibliogr. 23 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Keyword
Infrastruktura transportu, Porty morskie, Transport morski
Transport infrastructure, Seaports, Sea transport
Note
summ., streszcz.
Country
Niemcy
Germany
Abstract
Jakość i wydajność połączeń między portami północnych Niemiec a resztą kraju definiują ich potencjał konkurencyjny. Ocena produktu krajowego brutto, którą można uzyskać w określonym czasie podróży koleją, drogą lądową, wodami lądowymi oraz transportem intermodalnym zapewnia główny wskaźnik konkurencyjnego położenia ww. portów. Aby zmierzyć ten potencjał stosuje się proste macierze podróży z informacją o czasie podróży różnymi środkami transportu. Osiągalna siła nabywcza terytoriów śródlądowych jest tym samym głównym wyznacznikiem konkurencyjności portów. Program transeuropejskiej sieci transportowej mógłby wspierać sytuację konkurencyjną niemieckich portów północnych w Hamburgu i Bremie/Bremerhaven, aby utrzymać ich dostępność dla portów śródlądowych, a co więcej by uniknąć opóźnień na granicach, zmodernizować infrastrukturę i zoptymalizować transport w Unii Europejskiej.(abstrakt oryginalny)

The quality and efficiency of the northern German ports' hinterland connections define their competitive potential. The assessment of gross domestic product achieved within a certain travel period via rail, road, inland waterways and intermodal freight transport provides a major indicator for the competitive positioning of the northern German ports. To measure this potential, we use simple travel time matrices for different modes of transport. The achievable purchasing power of the hinterland territories is thereby a prime determinant of port competitiveness. The European Union's Trans-European Transports Network programme (TEN-T) may advance Hamburg and Bremen/Bremerhaven ports' competitive situation by improving their hinterland accessibility, removing cross-border bottlenecks and upgrading infrastructure and streamline transport operations throughout the EU.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bräuninger N., Stiller S., Teuber M.-O.,Wedemeier J., 2013, Economic development perspectives of the Elbe/Oder Chamber Union (KEO) (HWWI Policy Report no. 18), Hamburg Institute of International Economics, Hamburg.
  2. Bremen Ports, 2015, Modal split in container handling 2013, http://www.bremenports.de/ [access: 20.05.2015].
  3. Distance.to, 2015, Measure on distance airline, www.distance.to [access: 20.05.2015].
  4. Eurostat, 2015a, International annual railway transport from the loading country to the reporting country 2013, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=rail_go_ intcmgn&lang=en [access: 21.05.2015].
  5. Eurostat, 2015b, International annual railway transport from the reporting country to the unloading country 2013, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction. do [access: 21.05.2015].
  6. Eurostat, 2015c, National annual road freight transport by regions of loading 2013, http://appsso. eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_na_rl3g&lang=en [access: 21.05.2015].
  7. Eurostat, 2015d, National annual road freight transport by regions of unloading 2013, http://appsso. eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_na_ru3g&lang=en [access: 21.05.2015]
  8. Eurostat, 2015e, Gross domestic product by regions, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/ show.do?dataset=nama_r_e2gdp&lang=de [access: 22.05.2015].
  9. Evangelinos C.,Hesse C., Püsche R., Gröschko S., 2012, Die verkehrliche Erreichbarkeit deutscher Großstädte: Eine empirischeAnalyse,Zeitschriften fürVerkehrswissenschaft, 83. Jg.,H. 1.
  10. FSO, 2013, Federal Statistical Office, Rail transport series 8.2., Federal Statistical Office, Wiesbaden.
  11. FSO, 2014, Federal Statistical Office, Online databank, www-genesis.destatis.de [access: 06.04.2014].
  12. FSO, 2015a, Federal Statistical Office, Online databank, www-genesis.destatis.de [access: 21.05.2015].
  13. FSO, 2015b, Federal Statistical Office, Rail transport series 8.2., Federal Statistical Office,Wiesbaden.
  14. FSO, 2015c, Federal Statistical Office, Inland waterway transport series 8.4., Federal Statistical Office, Wiesbaden.
  15. Hamburg Port Authority, 2015,Modal split in container handling 2014, http://www.hafen-hamburg. de/figures/facts [access: 20.05.2015].
  16. Hospers G.J., 2002, Beyond the blue banana? Structural change in Europe's geo-economy, paper written for the 42nd European Congress of the Regional Science Association Young Scientist Session, August 27-31, 2002, Dortmund, Germany.
  17. Niebuhr A., Stiller S., 2004, Integration effects in border regions: A survey of economic theory and empirical studies, Review of Regional Research, vol. 24.
  18. Ninnemann J., Rössler T., Bartels I., 2013, Kapazitive Leistungsfähigkeit des Eisenbahnnetzes im Großraum Bremen, Teil 1: Analyse und Prognose der Verkehre und Produktionsstrukturen, Im Auftrag des Senators für Wirtschaft, Arbeit und Häfen, Bremen.
  19. OSRSPG, 2012, Office for Spatial Research, Spatial Planning, and Geoinformation, Infrastrukturindikatoren für Europäische Regionen, RRG GIS Datenbasis, Oldenburg i.H.
  20. OSRSPG, 2015, Office for Spatial Research, Spatial Planning, and Geoinformation, Infrastrukturindikatoren für Europäische Regionen, RRG GIS Datenbasis, Oldenburg i.H.
  21. Oosterhaven J., Knaap T., 2003, Spatial economic impacts of transport infrastructure investments, [in:] Transport projects, programmes and policies: Evaluation needs and capabilities, eds. A. Pearman, P. Mackie, J. Nellthorp, Aldershot, Hampshire, England - Burlington, VT, Ashgate
  22. Redding S.J., 2010, The empirics of new economic geography, Journal of Regional Science, vol. 50, no. 1.
  23. Vanoutrive Th., 2012, Explaining port size: Accessibility, hinterland competition and a semi-endogenously determined W, ERSA Conference Papers 12p668.
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu