BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Popławska Agnieszka (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny), Osowiecka Małgorzata (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny), Kramarczyk Justyna (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Title
Medialna wielozadaniowość - specyfika konstruktu i ujęcie międzykulturowe
Media Multitasking: The Specificity of the Construct and a Multicultural Context
Source
International Business and Global Economy, 2015, nr 34, s. 163-174, bibliogr. 25 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Keyword
Internet, Media, Różnice kulturowe
Internet, Media, Cultural differences
Note
summ., streszcz.
Abstract
Rosnące znaczenie Internetu w życiu codziennym, korzystanie z wielu źródeł danych oraz konieczność szybkiego przetwarzania informacji coraz częściej skłaniają przedstawicieli nauk społecznych do podjęcia próby opisu i zbadania medialnej wielozadaniowości (media multitasking) [Castells, 2007; Rosa, 2013; Ophir, Nass, Wagner, 2009]. Medialna wielozadaniowość rodzi ciągłe pytania o jej skutki poznawcze i społeczne oraz o narzędzia badawcze, które pozwolą ją zdefiniować. Celem artykułu jest przegląd dotychczasowych wyników badań z zakresu medialnej wielozadaniowości ze szczególnym uwzględnieniem różnic indywidualnych i międzykulturowych. Niniejsza analiza, w tym analiza własnych badań empirycznych za pomocą kwestionariusza medialnej wielozadaniowości, pokazuje istotne różnice między kobietami a mężczyznami w korzystaniu z kilku mediów równocześnie. Ważnymi zmiennymi okazują się również wiek i kraj zamieszkania. Różnice te zależą także od typu mediów przetwarzanych w danym czasie.(abstrakt oryginalny)

The growing importance of the Internet in everyday life, the use of multiple data sources and the necessity of rapid information processing more and more often lead social scientists to attempt to describe and study the phenomenon of media multitasking [Castells, 2007; Rosa, 2013; Ophir, Nass, Wagner, 2009], which constantly generates questions about its cognitive and social consequences as well as the research tools that will allow us to define it. The objective of the article is to review the existing research findings in media multitasking area with a special focus on individual and cross-cultural differences. The presented analysis, including the analysis of the author's own empirical research conducted using a media multitasking questionnaire, shows significant differences in the simultaneous use of several media between men and women. Age and country of residence also turn out to be important variables. The differences also depend on the type of media processed in a given time.
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Alzahabi R., Becker M.W., 2013, The Association Between Media Multitasking, Task-Switching, and Dual-Task Performance, Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, vol. 39, no. 5.
  2. Bowman L.L., Waite B.M., Levine L.E., 2014, A Cross-Cultural Comparison of Media Multitasking in American and Malaysian College Students, International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, vol. 4, no. 3.
  3. Brasel S.A., Gips J., 2011, Media multitasking behavior. Concurrent television and computer usage, Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, vol. 14.
  4. Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Conte J.M., Rizzuto T.E., Steiner D.D., 1999, A construct-oriented analysis of individual - level of polychronicity, Journal of Managerial Psychology, no. 14.
  6. Gesteland R.R., 1999, Cross-cultural business behavior. Marketing, negotiating and managing across cultures, Copenhagen Business School Press, Copenhagen.
  7. Hall E., 1983, The dance of life. Other dimensions of time, Anchor Press, Garden City, N.Y.
  8. König C.J., Overarcher L., Kleinmann M., 2010, Personal and situational determinants of multitasking at work, Journal of Personnel Psychology, no. 9.
  9. Kononova A., 2013, Multitasking Across Borders. A Cross-National Study of Media Multitasking Behaviors, Its Antecedents, and Outcomes, International Journal of Communication, no. 7.
  10. Kopecky J.J., 2009, Strategic individual differences in high - speed human performances, ProQuest LLC, Michigan.
  11. Kramarczyk J., Osowiecka M., 2014, Psychospołeczne aspekty przemian temporalnych w dobie Internetu, [w:] Człowiek zalogowany. Różnorodność sieciowej rzeczywistości, red. K. Tucholska, M. Wysocka-Pleczyk, Biblioteka Jagiellońska, Kraków.
  12. Lee W., Tan M.K.T., Hameed S.S., 2005, Polychronicity, the Internet and the Mass Media. A Singapore Study, Journal of Computer-Mediated Communication, no. 31.
  13. Loukopoulos L., Dismukes R., Barshi I., 2009, The Multitasking Myth Handling Complexity in Real-World Operations, Ashgate Pub, Farnham, England.
  14. Ophir E., Nass C., Wagner A., 2009, Cognitive control in media multitaskers, PNAS: Proceedings of the National Academies of Sciences, no. 106.
  15. Rideout V., Foehr U., Roberts D., 2010, Generation M2. Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds, CA: Henry J. Kaiser Family Foundation, Menlo Park.
  16. Rogers Y., 2009, The changing face of human-computer interaction in the age of ubiquitous computing, [w:] USAB 2009, LNCS 5889, ed. A. Holzinger, K. Miesenberger, Springer-Verlag, Berlin - Heidelberg.
  17. Rosa H., 2013, Social Acceleration. A New Theory of Modernity (New Directions in Critical Theory), Columbia University Press, New York.
  18. Sanbonmatsu D.M., Strayer D.L., Medeiros-Ward N., Watson J.M., 2013, Who Multi-Tasks and Why? Multi-Tasking Ability, Perceived Multi-Tasking Ability, Impulsivity, and Sensation Seeking, PLoS ONE, vol. 8, no. 1, http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/ journal.pone.0054402 [dostęp: 26.02.2015].
  19. Sanderson K.R., 2012, Time orientation in organizations. Polychronicity and Multitasking, Florida International University, Florida.
  20. Srivastava J., 2010, Media Multitasking and Role of Visual Hierarchy and Formatting Cues in Processing of Web Content, The Ohio State University, Ohio.
  21. Stump R.L., Gong W., Chelariu C., 2010, National culture and national adoption and use of mobile telephony, International Journal of Electronic Business, vol. 8, no. 4.
  22. Todorov I., Del Missier F., Mäntylä T., 2014, Age-Related Differences in Multiple Task Monitoring, PLoS ONE, vol. 9, no. 9, http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0107619 [dostęp: 26.02.2015].
  23. Voorveld H.A.M., van der Goot M., 2013, Age Differences in Media Multitasking. A Diary Study, Journal of Broadcasting & Electronic Media, vol. 57, no. 3.
  24. Voorveld H., Segijn C., Ketelaar P., Smit E., 2014, Investigating the Prevalence and Predictors of Media Multitasking Across Countries, International Journal of Communication, no. 8.
  25. UNC, 2015, The University of North Carolina, UNIX. preemptive multitasking operating system, http://www.ibiblio.org/team/intro/unix/what.html [dostęp: 26.02.2015].
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu