BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kosowski Łukasz (Jagiellonian University)
Title
Mtoto. Children's Rights in the Post-colonial World
Mtoto. Prawa dziecka w postkolonialnym świecie
Source
Horyzonty Wychowania, 2014, vol. 13, nr 25, s. 117-131, bibliogr. 23 poz.
Keyword
Dzieci, Prawa dziecka, Prawa człowieka, Postkolonializm
Children, Child rights, Human rights, Postcolonialism
Note
summ., streszcz.
Abstract
Nelson Mandela powiedział, że "nie może być bardziej żarliwego objawienia duszy społeczeństwa niż poprzez to jak traktuje swoje dzieci" i nie ma jak zaprzeczyć tym słowom, jednakże, by móc traktować je prawidłowo, najpierw należy zrozumieć rzeczywistość, w której się żyje. A jest to świat zbudowany na wiekach nierówności i dyskryminacji. Tym samym istnieje wyraźna korelacja między współczesnym społeczeństwem a postkolonialną spuścizną, jak można zauważyć, śledząc napięcia między Wschodem a Zachodem - Globalnym Południem a Globalną Północą, które wpływają na codzienne życie każdej osoby, zwłaszcza tych najwrażliwszych: kobiet i dzieci. Po zbadaniu znaczenia "postkolonializmu" w relacji do historii kolonizacji artykuł dotyka tematu praw człowieka, szczególnie praw dziecka, z perspektywy interdyscyplinarnej oraz omawia potrzebę zrozumienia różnorodności i ponownego zaprojektowania międzynarodowego dialogu pod kątem edukacji młodych dla dobra przyszłości.(abstrakt oryginalny)

Nelson Mandela said that "there can be no keener revelation of a society's soul than the way in which it treats its children," and there is no denying his statement, but to be able to treat them properly one needs to understand the reality in which we are living. And it is a world build upon centuries of inequality and discrimination. Thus there is a distinctive correlation between contemporary society and postcolonial heritage as the tension between the West and the East - or Global North and Global South - is influencing daily lives, especially of those most vulnerable: women and children. After examining the meaning of "postcolonialism" in the relation to the history of colonization the article touches the subject of human rights in general, and children's rights in particular, from an interdisciplinary perspective, and discusses the need of understanding the diversity, and reinventing international dialogue in terms of education of youth for sustainability.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Abubakar D., Rethinking sovereignty: identity politics, citizenship and human rights in postcolonial Africa, Third international Studies Conference, Porto 2011, (access: 09.01.2014).
  2. Ashcroft B., On Post-Colonial Futures: transformations of a Colonial Culture, Continuum, London 2001.
  3. Brydon D., Postcolonial and Global Approaches to Human Rights, in: Globalization and Cultural Studies Blog, (access: 09.01.2014).
  4. Brydon D., Post-colonialism Now: Autonomy, Cosmopolitanism, and Diaspora, Globalization and Autonomy, (access: 09.01.2014).
  5. Caplan L., Children of Colonialism: Anglo-Indians in a Postcolonial World, Berg, Oxford 2001.
  6. Césaire A., Discourse on Colonialism, Monthly Review Press, New York 1972.
  7. Fanon F., Black Skin, White Masks, Grove Press, New York 1967.
  8. Hellum A., Human Rights and gender relations in postcolonial Africa: options and limits for the subjects of legal pluralism, in: North South. Gendered views from Norway, KiLDEN. Information Centre for Gender Research in Norway, (access: 09.01.2014).
  9. Hernndez D., Rehman B., Colonize This!: Young Women of Color on Today 's Feminism, Seal Press, Emeryville 2002.
  10. Jauhari A., Colonial and Post-Colonial Human Rights Violations in Nigeria, "International Journal of Humanities and Social Science", vol. 1, no. 5, May 2011.
  11. Kobiety, gender i globalny rozwój. Wybór tekstów, ed. N. Visvanathan, L. Duggan and N. Wiegersma, L. Nisnoff, Polska Akcja Humanitarna, Warszawa 2012.
  12. Loomba A., Colonialism-postcolonialism, Routledge, London 1998.
  13. Majumdar R., Postcolonialism, Decolonization and Globalization, Bloomsbury Publishing, retrieved (access: 26.01.2013).
  14. McGillis R., Khorana M., Postcolonialism, Children, and their Literature, "ARIEL: A Review of International English Literature", 28:1, January 1997.
  15. Modupe A. N., Rights of women in the pre-colonial and post colonial era: prospects and challenges, University of Ilorin, (access: 09.01.2014).
  16. Mutua M., Savages, Victims, and Saviors: The Metaphor of Human Rights, "Harvard International Law Journal", vol. 42, no. 1, Winter 2001.
  17. Nayar P. K., Postcolonial Affects: victim Life Narratives and Human Rights in Contemporary India, "Postcolonial Text", vol. 5, no. 4 (2009).
  18. Power, Postcolonialism and International Relations. Reading race, gender and class, eds. G. Chowdhry G. and S. Nair, Routledge, New York 2004.
  19. Razack S., Looking White People in the Eye: Gender, race, and Culture in Courtrooms and Classrooms, University of Toronto Press, Toronto 1998.
  20. Rivas A., Postcolonial Analysis of educational research discourse: Creating (Mexican) American children as the other, A Dissertation, Texas A&M University, August 2005, (access: 09.01.2014).
  21. Said E., Orientalism, Penguin, Londyn 1977.
  22. Sowa J., Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna, Korporacja Ha!Art, Kraków 2008.
  23. Viruru R., The impact of postcolonial theory on early childhood education, "Journal of Education", no. 35, 2005.
Cited by
Show
ISSN
2391-9485
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu