- Author
- Maciaszczyk Magdalena (Lublin University of Technology)
- Title
- Tendencje zmian zachowań rynkowych konsumentów niepełnosprawnych ruchowo
Tendencies of Changes in Market Behaviours of Physically Disabled Consumers - Source
- Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2015, nr 14 (63), s. 97-104, bibliogr. 31 poz.
Scientific Journals Warsaw University of Life Sciences - SGGW. European Policies, Finance and Marketing - Keyword
- Zachowania konsumenta, Osoby niepełnosprawne, Decyzje konsumenckie, Zachowania rynkowe
Consumer behaviour, Disabled people, Consumer decision, Market behaviour - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Artykuł ma na celu przedstawienie zauważonych zmian w zachowaniach rynkowych konsumentów niepełnosprawnych ruchowo. W grę wchodzi tu sposób podejmowania decyzji i dokonywania wyborów, będący wypadkową po pierwsze rosnącej świadomości osób niepełnosprawnych, pod drugie dużych zmian pokoleniowych na rynku. Zmiany pokoleniowe pociągają za sobą znaczące przeobrażania w systemie wartości oraz w sposobie komunikowania się uczestników rynku. Nie bez znaczenia pozostają również czynniki decydujące o przebiegu zachowań konsumentów, z których najbardziej kluczowymi mogą być procesy globalizacji i kultury konsumpcjonizmu oraz postępująca digitalizacja wszystkich aspektów codziennej egzystencji - bez względu na stan zdrowia. (abstrakt oryginalny)
The article is a literature review and concerns the issue of tendencies of changes noticed in market behaviours of both healthy and physically disabled consumers. It is essential to notice that the way of making decisions and making choices is possibly a result of growing consumer awareness of disabled people but also generation changes undergoing on the market. Such generation changes are resulting in modifications both in a system of values and in the way that market participants communicate. Additionally, continuous globalization and digitization determining the process of consumer behaviours are also important. Internet is more frequently chosen as an alternative method of a barrier-free cybernetic communication channel where consumers from different groups can interact in the marketplace. A medical condition of a customer is becoming completely irrelevant and extraneous as the interactivity and dynamics of market changes let everyone adjust the market offer to own requirements and wants. Globalization means that customers with motor disorders are no longer limited to local communities and therefore the interest of young disabled consumers in virtual communities is growing. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Aktywność ekonomiczna ludności Polski. [Labour Force Survey in Poland], GUS, 2014.
- Annett-Hitchcock K., Xu Y., Shopping and Virtual Communities for Consumers with Physical Disabilities. International Journal of Consumer Studies. 39. 136-144. 2015.
- Chang Y-Ch., Chen Ch-F., Meeting the Needs of Disabled Air Passengers: Factors that Facilitate Help from Airlines and Airports. Tourism Management. 33 (3). 529 - 536. 2011.
- Childers T., Kaufman-Scarborough C., Expanding Opportunities for Online Shoppers with Disabilities. Journal of Business Research. 62. 572-578. 2008.
- Cleveland, M., Laroche, M. Papadopoulos, N., Cosmopolitanism, Consumer Ethnocentrism and Materialism: an Eight Country Study of Antecedents and Outcomes. Journal of International Marketing. 17 (1). 116 - 146. 2009.
- Craig C., Douglas S., Bennet A., Contextual and Cultural Factors Underlying Americanization. International Marketing Review. 26 (1). 90 - 109. 2009.
- Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk. 2006.
- Fenney C., Managing and Communicating Across the Generations. http://sbr.com.sg/hreducation/commentary/managing-and-communicating-across-generations 2012. (access 2015-02-16)
- Flavian C., Guinaliu M., The Influence of Virtual Communities on Distribution Strategies in the Internet. International Journal of Retail and Distribution Management. 33. 405-425. 2005.
- Frączek P., Determinanty aktywności niepełnosprawnych na rynku pracy. Polityka Społeczna. 11/12.2003.
- Generations Defined: 50 years of Chhange over 5 Generations. http://mccrindle.com.au/themccrindle-blog/generations-defined-50-years-of-change-over-5-generations (access 2015-02-19)
- Gupta N., Globalization Does Lead to Change in Consumer Behavior: An Empirical Evidence of Impact of Globalization on Changing Materialistic Values in Indian Consumers and its Aftereffects. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 23 (3). 251 - 269. 2011.
- Hardey M., Generation C Content, Creation, Connections and Choice. International Journal of Market Research. 53 (6). 749-751. 2011.
- Kardaras D., Karakostas B., Papathanassiou E., The Potential of Virtual Communities in the Insurance Industry in the UK and Greece. International Journal of Information Management. 23. 41- 53. 2003.
- Kasperek - Hoppe M., Czynniki kształtujące zachowania konsumentów na runku (in:) Woś J. (ed.) Zachowania konsumenckie - teoria i praktyka. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Poznań. 39-40. 2003.
- Lovelock B., Planes, Trains and Wheelchairs in the Bush: Attitudes of People with Mobility-Disabilities to Enhanced Motorised Access in Remote Natural Settings. Tourism Management. 31 (3). 357 - 366. 2010.
- Maciaszczyk M., Zachowania konsumenckie osób niepełnosprawnych ruchowo. Raport z badań. Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej. Lublin. 2014 (a).
- Maciaszczyk M., Determinanty e-wyborów konsumentów niepełnosprawnych ruchowo. Marketing i Rynek. 11. 2014. 384 - 391. 2014 (b).
- Majchrzak A., Aktywność ekonomiczna osób niepełnosprawnych na rynku pracy w województwie zachodniopomorskim. Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej. Koszalin. 2008.
- Maslow A., Motywacja i osobowość. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1990.
- Mazurek - Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa. 2003.
- Muniz A., O' Guinn T., Brand community. Journal of Consumer Research. 27. 412 - 432. 2001.
- Partala T., Psychological Needs and Virtual Worlds: Case Second Life. International Journal of Human - Computer Studies. 69. 787 - 800. 2011.
- Reisenwitz T., Iyer R., Differences in Generation X and Generation Y: Implications for the organization and marketers, Marketing Management Journal, 19 (2). 91-103. 2009.
- Rudnicki L., Zachowanie konsumentów na rynku. PWE. Warszawa. 110-156. 2000.
- Rusak P., X, Y, Z: Pokoleniowa bitwa biurowa. Raport: Rynek Pracy. Przewodnik Pracodawcy 2013 / 2014. 2013.
- Schau H., Muniz A., Brand Communities and Personal Identities: Negotiations in cyberspace. Advances in Consumer Research. 29. 344 - 349. 2002.
- Shih Yung Ch., Millennials in the Workplace: A Conceptual Analysis of Millennials' Leadership and Followership Styles, International Journal of Human Resource Studies, 2 (2). 72. 2012.
- Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M., Consumer Behaviour. A European Perspective. Harlow. Prentice Hall/Financial Times. 2010.
- Vezina R., d'Astous A., Deschamps S., The Physically disabled consumer: some preliminary findings and agenda for future research. European Advances in Consumer Research. 2. 277 - 281. 1995.
- Woś J. (ed.), Zachowania konsumenckie - teoria i praktyka. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poznań. 43. 2003.
- Cited by
- ISSN
- 2081-3430
- Language
- eng