BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Drabik Ireneusz (Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach)
Title
Powiązania sieciowe a rozwój przedsiębiorczości międzynarodowej
Network Connections vs Development of International Enterprise
Source
Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 2015, t. 42, nr 3, s. 87-99, bibliogr. 20 poz.
Keyword
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Organizacje sieciowe
Enterprise internationalization, Company on the international market, Network organisations
Note
streszcz., summ.
Abstract
Wzrost konkurencji międzynarodowej, w tym coraz intensywniejsza obecność podmiotów zagranicznych na rynkach lokalnych, skutkuje poszukiwaniem nowych sposobów przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw. Współczesne uwarunkowania gospodarcze wymuszają na przedsiębiorstwach tworzenie różnorodnych powiązań o charakterze sieciowym, traktowanych jako koncepcja internacjonalizacji ich działalności. Artykuł zawiera rozważania dotyczące możliwych interakcji zachodzących pomiędzy tzw. podejściem sieciowym (network approach) oraz przedsiębiorczością międzynarodową. (abstrakt oryginalny)

The increase in international competition, including more and more intensive presence of overseas subjects on local markets, results in searching for new ways of enterprises' survival and development. Modern economic determinants force enterprises to create various connections of network nature functioning as internationalization conception of their activity. The article contains considerations concerning possible interaction between so called network approach and international enterprise. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Cyrson E. (2002), Nowy paradygmat strategii konkurencji, [w:] Skawińska E. (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, WN PWN, Warszawa - Poznań.
  2. Drabik I. (2014a), Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako forma ekspansji przedsiębiorstwa i ich wpływ na gospodarkę, [w:] Cisek M., Nowogródzka T. (red.), Stabilność organizacji we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  3. Drabik I. (2014b), Tendencje zmian w przepływach bezpośrednich inwestycji zagranicznych we współczesnej gospodarce światowej, [w:] Brzóska J., Pyka J. (red.), Organizacja i zarządzanie. Zeszyt 73. Nowoczesność przemysłu i usług. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Nr 1919, Politechnika Śląska, Gliwice.
  4. Drabik I. (2009), Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa - podejście sieciowe, [w:] Pyka J. (red.), Nowoczesność przemysłu i usług. Konkurencja i kooperacja w strategiach zarządzania organizacjami, TNOiK - Oddział w Katowicach, AE w Katowicach, Politechnika Śląska, Katowice.
  5. Drabik I., Križovský S., Dufinec I. (2010), Korporacje transnarodowe - istota i strategie ekspansji w otoczeniu globalnym, [w:] Limański A., Milic-Czerniak R. (red.), Funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w warunkach niepewności, WSZMiJO, Katowice.
  6. Fonfara K., Ratajczak-Mrozek M. (2009), Proces internacjonalizacji firmy w świetle podejścia sieciowego, [w:] Fonfara K. (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, PWE, Warszawa.
  7. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M. J., Sudoł S. (2011), Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa.
  8. Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  9. Koźmiński A. K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, WN PWN, Warszawa.
  10. Kraśnicka T. (2008), Przedsiębiorczość międzynarodowa jako odrębny obszar badań, [w:] Kraśnicka T. (red.), Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne, AE, Katowice.
  11. Limański A., Drabik I. (2010), Marketing międzynarodowy, Difin, Warszawa.
  12. Limański A., Drabik I. (2013), Zarządzanie bezpieczeństwem ekonomicznym w warunkach niepewności, WSZMiJO, Katowice.
  13. Łobos K. (2005), Organizacje sieciowe, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa.
  14. Morawczyński R. (2008), Przedsiębiorczość międzynarodowa, UE, Kraków.
  15. Nowacki F. (2014), Przedsiębiorczość międzynarodowa a relacje sieciowe - wpływ na kształtowanie współpracy na rynku usług, "Marketing i Rynek", nr 11.
  16. Pierścionek Z. (2003), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa.
  17. Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  18. Strzyżewska M. (2005), Marketing na rynkach zagranicznych, [w:] Nowakowski M. K. (red.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, SGH, Warszawa.
  19. Zorska A. (2007), Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa.
  20. Zydlewska A. (2003), Decyzje strategiczne w marketingu na rynku instytucjonalnym, [w:] Gołębiowski T. (red.), Marketing na rynku instytucjonalnym, PWE, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
2450-7040
Language
pol
URI / DOI
DOI:http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.035
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu