BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Garstka Stanisław (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny)
Title
Użyteczność bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) dla klientów zakładów ubezpieczeń
Benefit from direct claim settlement for holders of MTPL contracts
Source
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2015, nr 37, s. 184-198, rys., tabl., bibliogr. 5 poz.
Issue title
Zagadnienia aktuarialne - teoria i praktyka
Keyword
Likwidacja szkód, Ubezpieczenia komunikacyjne OC, Przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe, Teoria gier
Claim settlement, Motor insurance, Insurance companies, Game theory
Note
streszcz., summ
Country
Polska
Poland
Abstract
Wprowadzeniu bezpośredniej likwidacji szkód jako produktu powiązanego z ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych do ofert poszczególnych zakładów ubezpieczeń działających w Polsce towarzyszy odpowiednia kampania informacyjna, w której na pierwszy plan są wysuwane dwa hasła. Pierwsze wskazuje na wzrost korzyści klienta, wynikający z dostępu do bezpośredniej likwidacji szkód. Drugie odnosi się do zmiany zasad konkurencji pomiędzy zakładami ubezpieczeń z cenowej na jakościową, co pośrednio oznacza, że za wyższą jakość obsługi klient będzie gotowy dopłacić. W pracy przedstawiono analizę zachowania klienta oraz zakładu ubezpieczeń. Dla uproszczenia przyjęto model rynku, na którym działają dwa zakłady ubezpieczeń - jeden z nich oferuje bezpośrednią likwidację szkód, a drugi nie. Celem analizy w szerokim ujęciu jest weryfikacja hipotez o wpływie bezpośredniej likwidacji szkód na korzyści klienta oraz przejściu od konkurencji cenowej do jakościowej. Dodatkowo weryfikowano założenia, które muszą zostać spełnione, aby dzięki wybraniu zakładu oferującego bezpośrednią likwidację szkód użyteczność dla klienta rosła. (abstrakt oryginalny)

Polish insurance companies introduced the direct claim settlement (DCS) related to MTPL insurance into their offer and have organised an information campaign which highlights two main slogans. The first one evokes the benefit for the customer due to the access to such an opportunity. The second one refers to a shift in the competition on the MTPL insurance market, which will now be based on quality instead of price. It implies that the insured will be ready to pay more for better service in the form of DCS. The article presents DCS from the perspective of the insurer and the insured. The presented model includes only two insurance companies - one offering DCS and one not offering DCS. The aim of the article is to verify the hypothesis of the customer's benefiting from DCS and the shift from price- to quality-based market competition. Moreover, the paper looks for the conditions that need to be met to provide benefits for the customer who chooses an insurer offering MTPL insurance linked with DCS services.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Krawczyk S., Metody ilościowe w planowaniu, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2001.
  2. Lawrence J. A., Pasternack A., Applied Management Science, John Wiley & Sons Inc.,Fullerton 2002.
  3. Monkiewicz M., Bezpośrednia likwidacja szkód z tytułu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Doświadczenia krajów europejskich, "Wiadomości Ubezpieczeniowe"2009, nr 2, s. 153-167.
  4. Projekt koncepcji systemu bezpośredniej likwidacji szkód w Polsce, BCG, PIU, 12 marca 2014 r.
  5. Winston W. L., Albright S. C., Practical Management Science, Duxbury Press, Pacific Grove 2009.
Cited by
Show
ISSN
1232-4671
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu