- Author
- Szymańska Anna (Uniwersytet Łódzki)
- Title
- Wpływ liczby klas i reguł przejścia systemu bonus-malus na jego efektywność taryfikacyjną
Impact of the number of classes and transition rules of bonus-malus system on its efficiency in tariff setting - Source
- Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2015, nr 37, s. 254-267, rys., tabl., bibliogr. 8 poz.
- Issue title
- Zagadnienia aktuarialne - teoria i praktyka
- Keyword
- Składki ubezpieczeniowe, Systemy bonus-malus, Towarzystwa ubezpieczeniowe, Łańcuch Markowa, Ubezpieczenia komunikacyjne OC
Insurance premium, Bonus-malus system, Insurance company, Markov chain, Motor insurance - Note
- streszcz., summ
- Country
- Polska
Poland - Abstract
- Towarzystwa ubezpieczeniowe konkurują między sobą na lokalnych rynkach, a składka ubezpieczeniowa stanowi jeden z elementów tej konkurencji. Można powiedzieć, że w Polsce ubezpieczenia komunikacyjne OC, jako najczęściej zawierane ubezpieczenia, decydują o udziale towarzystwa ubezpieczeniowego w rynku. Jednocześnie jednak od pewnego czasu wynik techniczny w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jest ujemny. Świadczy to o konieczności zmian w taryfach. Jednym z elementów taryfikacji w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC jest system bonus-malus. W pracy zbadano, jaki wpływ na efektywność taryfikacyjną systemów bonus-malus mają zmiany zasad przejść pomiędzy klasami oraz zwiększenie liczby klas. Do oceny efektywności taryfikacyjnej zastosowano miary stochastyczne, oparte na teorii łańcuchów Markowa. (abstrakt oryginalny)
Insurance companies compete with each other in local markets and the insurance premium is one of the elements of this competition. It is widely believed that in Poland the motor liability insurance is decisive for the participation of the insurance company in the market. On the other hand, the technical result on the civil liability insurance of vehicle owners has been negative for some time. This demonstrates the need for changes in tariffs. One of the elements of ratemaking in civil liability motor insurance is the bonus-malus system. The paper investigates how a change in the rules of transition between classes and the increasing the number of classes impact the efficiency of bonus-malus systems for tariff setting. To assess this efficiency stochastic measures, based on the theory of Markov chains, were applied.(original abstract) - Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business - Bibliography
- Antonio K., Valez E., Statistical concepts of a priori and a posteriori risk classification in insurance, "AStA Advances in Statistical Analysis" 2012, vol. 96, s. 187-224.
- Bonsdorff H., On the Convergence rate of Bonus-Malus Systems, "ASTIN Bulletin" 1992, vol. 22, s. 217-223.
- Denuit M., Marechal X., Pitrebois S., Walhin J., Actuarial Modelling of Claim Counts. Risk Classification, Credibility and Bonus-Malus Systems, Wiley, England 2007, s. 647-659.
- Lemaire J., Bonus-Malus Systems in Automobile Insurance, Kluwer, Boston 1995.
- Niemiec M., Bonus-Malus Systems as Markov Set-Chains, "ASTIN Bulletin" 2007, vol. 37, s. 53-65.
- Podgórska M., Śliwka P., Topolewski M., Wrzosek M., Łańcuchy Markowa w teorii i w zastosowaniach, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2002.
- Szymańska A., Statystyczna analiza systemów bonus-malus w ubezpieczeniach komunikacyjnych,Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014.
- Szymańska A., Małecka M., Zastosowanie metody trapezów w ocenie efektywności taryfikacyjnej systemów bonus-malus ubezpieczeń komunikacyjnych OC, w: Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych. Innowacje i implikacje interdyscyplinarne, red. Z. Zieliński, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej, Kielce 2013, s. 243-252.
- Cited by
- ISSN
- 1232-4671
- Language
- pol