BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Rydzkowski Włodzimierz, Matusiewicz Maria
Title
Rozwój morskich terminali kontenerowych w Gdańsku i Gdyni po światowym kryzysie 2008-2009
The Development of Marine Containter Terminals in Gdansk and Gdynia after the Global Crisis of 2008-2009
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, 2015, nr 55, s. 69-82, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Issue title
Rozwój transportu w świetle współczesnych wyzwań
Keyword
Przewozy kontenerowe, Porty morskie, Terminale intermodalne
Container transport, Seaports, Intermodal terminals
Note
summ.
Country
Gdynia, Gdańsk
Gdynia, Gdansk
Abstract
Kryzys gospodarczy lat 2008-2009 dotknął wiele dziedzin gospodarki i odbił się na światowej wymianie handlowej. Ponad 80% handlu światowego odbywa się drogą morską, zatem skutki regresu odczuły również polskie porty morskie. W artykule odwołano się do publikacji z 2010 r., w której dokonano szczegółowej analizy wyników polskich terminali morskich po kryzysie oraz zweryfikowano tezę o prognozowanym wzroście. Celem artykułu jest przedstawienie bieżącej sytuacji i wyników polskich portów, tj. na 5 lat po zakończeniu kryzysu, oraz zestawienie statystyk z wynikami osiągniętymi przez morskie terminale w okresie pokryzysowym. Tezą artykułu jest prognoza o dalszym wzroście przeładunków w polskich portach. (fragment tekstu)

In 2010, an article about the impact of the global economic crisis in 2008-2009 on the polish ports turnover was published. Handling capacity of container terminals in Polish seaports amounted to more than 1 600 000 TEU. In the summary of the article it was said that after a period of sharp decline in container turnover in the terminals Gdansk and Gdynia (except Deepwater Container Terminal in Gdańsk), the turnover growth was expected. Nowadays, marine ports in Poland (due to the stable growth of the Polish economy and increasing trade) are on a growth path. Handling capacity of container terminals in Polish seaports in the first quarter of 2015 amounts to 2 825 000 TEU. Since 2010, container handling has been growing and in 2014 the Polish terminals have used 75% of its handling capacity, 2 162 568 TEUs. It is expected that growth will continue. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Borkowski M., To będzie burzliwy rok, "Namiary na Morze i Handel", dodatek "Kontenery", luty 2015.
  2. Jaki będzie rok 2015 w branży TSL?, "Polska Gazeta Transportowa" 2014, nr 51-52.
  3. Kontenery, transport kontenerowy i multimodalny, "Namiary na Morze i Handel" dodatek specjalny, luty 2010.
  4. Matczak M., Rozmarynowska M., Ołdakowski B., Polskie Porty Morskie w 2014 r. Podsumowanie i perspektywy na przyszłość, raport Port Monitor, Actia Forum, Gdynia 2014.
  5. Rekordowy rok portu Gdynia, "Polska Gazeta Transportowa" 2015, nr 6.
  6. Rozmarynowska M., Wzrosty i spadki na bałtyckim rynku kontenerowym. Wyniki 10 największych portów kontenerowych na Bałtyku w 2014 r., raport Port Monitor, Actia Forum, Gdynia 2014.
  7. Rydzkowski W., Gus-Puszczewicz A., Wpływ kryzysu gospodarczego na obroty kontenerowe w portach Gdyni i Gdańska, "Przegląd Komunikacyjny" 2010, nr 7-8.
  8. Trwa budowa nowego nabrzeża oraz placów składowych Gdynia Container Terminal, "Polska Gazeta Transportowa" 2014, nr 46.
  9. http://dctgdansk.pl
  10. http://pl.goodman.com
  11. http://stat.gov.pl
Cited by
Show
ISSN
0208-4821
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu