- Author
- Żmija Dariusz (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
- Title
- Wiedza jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce
Knowledge as a Factor of the Development of Food Industry Companies in Poland - Source
- Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2015, T. 17, z. 4, s. 383-388, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
- Keyword
- Rozwój przedsiębiorstwa, Wiedza, Zarządzanie wiedzą, Przemysł spożywczy
Enterprise development, Knowledge, Knowledge management, Food industry - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Analiza ogólnej wartości nakładów na działalność innowacyjną w zakresie innowacji produktowych i procesowych związanych z pozyskiwaniem wiedzy w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego w Polsce w latach 2008-2011 wskazuje, że nastąpił globalny spadek tych nakładów o ponad 28%. Spadek tych nakładów odnotowały przedsiębiorstwa produkujące artykuły spożywcze oraz wyroby tytoniowe. Wzrost tych nakładów odnotowano natomiast w przedsiębiorstwach produkujących napoje. Przeprowadzone badania wskazują, że przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego w dużym stopniu pozyskują wiedzę w ramach bezpośrednich relacji handlowych, a także od firm zewnętrznych. W przypadku większości badanych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego zarządzanie wiedzą w latach 2007-2011 wpłynęło na poprawę ich wyników ekonomicznych lub warunków ich funkcjonowania przyczyniając się tym samym do ich rozwoju oraz wzrostu konkurencyjności. (abstrakt oryginalny)
The papers aims to present the results of the analysis of total value of expenditure on innovation activities in the field of product and process innovations related to the acquisition of knowledge in the food industry enterprises in Poland in the years 2008-2011. They indicates that there was a global decline in these expenditures by over 28%. The decrease in these expenditures was recorded in the companies producing food and tobacco products. The increase in these expenditures was recorded in enterprises producing beverages. The study suggests that the food industry largely acquires knowledge in the framework of direct trade relations, as well as from external companies. For most of the surveyed enterprises of food industry knowledge management in the years 2007-2011 improved their economic performance or operating conditions thus contributing to their development and competitiveness. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business - Full text
- Show
- Bibliography
- Brdulak J.J. 2005: Zarządzanie wiedzą a proces innowacji produktu. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa,14.
- Drucker P. 1999: Społeczeństwo postkapitalistyczne, PWN, Warszawa, 13-19, 43.
- Firlej K., Żmija D. 2014: Transfer wiedzy i dyfuzja innowacji jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 106-108.
- Jashapara A. 2006: Zarządzanie wiedzą. Zintegrowane podejście, PWE, Warszawa, 15.
- Kłak M. 2010: Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce, 14.
- Morawski M. 2005: Ilościowe zarządzanie wiedzą podejście zachodnie, [w:] K. Perechuda (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 80.
- Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. 2009: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 91-92.
- Rocznik statystyczny przemysłu. 2010-2012, 2014: GUS, Warszawa.
- Rokita J. 2003: Organizacja ucząca się, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice, 76.
- Sarvay M. 1999: Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry, California Management Review, vol. 41, no 2, Winter, 96.
- Cited by
- ISSN
- 1508-3535
- Language
- pol