- Author
- Borkowska Renata (Uniwersytet Łódzki), Kukuła Paulina (Uniwersytet Łódzki)
- Title
- Kompetencje społeczne w pracy współczesnego menedżera
Social Competencies in the Work of a Modern Manager - Source
- Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego, 2013, nr 11, s. 169-177, bibliogr. 13 poz.
- Keyword
- Kompetencje społeczne, Menedżer, Efektywność pracy zespołowej
Social competences, Manager, Team work efficiency - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Praca z ludźmi i skuteczne kierowanie nimi jest jedną z najbardziej podstawowych właściwości pracy menedżera. Konieczne jest zatem zwrócenie uwagi na rzeczywiste znaczenie kompetencji społecznych menedżera, które warunkują skuteczność jego działania na wielu płaszczyznach zawodowych. Realizowanie takich funkcji kierowniczych, jak wyznaczanie celów, motywowanie, budowanie zespołu i wiele innych, wymaga szeregu umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych. Kompetencje społeczne kształtują się przez całe życie. Ich poziom może zależeć od wielu różnych czynników, takich jak doświadczenie, czy cechy indywidualne jednostki. Jest możliwe świadome i ukierunkowane kształtowanie tych kompetencji. Rozwój w tym zakresie działa korzystnie nie tylko w odniesieniu do jednostki, ale ma pozytywny wpływ na zespół pracowniczy oraz może podnosić jakość funkcjonowania całej organizacji poprzez poprawę sprawności działania zespołu. (abstrakt oryginalny)
Working with people and managing them effectively are the manager's features that never change. There is a substantial need to draw attention to the real meaning of manager's social competencies, that determine the effectiveness of his or her performance in the various professional environments. Implementing these managerial functions as defining objectives, motivating process, team building and much more requires a variety of communication and interpersonal skills. Social competencies are being evolved on a daily basis for the whole life. It is actually possible to form these competencies intentionally. Development in this area is beneficial not only for an individual but it has also a positive impact on the whole team and it may increase the quality of functioning the whole organization by dint of improvement to effectiveness of team functioning. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Borkowska R., Mucha K.: Uwarunkowania satysfakcji zawodowej. Związek między satysfakcją z pracy a warunkami pracy w różnych grupach zawodowych, [w:] A. Stankiewicz-Mróz, M. Szczepanik (red.), Kształtowanie jakości zasobów ludzkich, Politechnika Łódzka, Wydawnictwo Media Press, Łódź 2012.
- Elmuti D., Khoury G., Abdul-Rahim B., Enterpreneur's Personality, Education and Venture Effectiveness: Perceptions of Palestinian Enterpreneuers. "Journal of Developmental Enterpreneurship", 2/2011.
- Izdonaite-Medziuniene I., Medziunas R.: Cooperative Social Competence Developement: Aspect Of Tourism Managers In Lithuanian Higher Education, IX International Scientific Conference: Social and Economical Challenges for Labour Market 2008.
- Listwan T.: Zarządzanie talentami - wyzwania współczesnej organizacji, [w:] Borkowska S. (red.), Zarządzanie talentami, Instytut Pracy i Praw Socjalnych, Warszawa 2005.
- Martowska K.: Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Internetowe LiberiLibri, Warszawa 2012.
- Matczak A.: Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2001.
- Otrębski W., Rutkowska K.: Kompetencje społeczne instruktorów sportu. Studia z psychologii w KUL, 2006, nr 13.
- Rakowska A.: Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.
- Rola-Jarzębowska A., Malinowska I.: Kompetencje menedżerskie w gospodarce opartej na informacji, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 91/2011.
- Schmidt L., Hawkins P., Children of the tech revolution, Sydney Morning Herald, July 2008.
- Witaszek, Z. (2001). Rozwój kompetencji menedżerskich przesłanką sukcesu organizacji Zeszyty Naukowe AMW 2001, nr 4
- Żurawska J.: Kompetencje menedżerskie w świetle wyników obserwacji uczestniczącej, [w:] W. Potwora, J. Żurawska (red.), Kompetencje menedżerskie a praktyka zarządzania, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2011.
- http://archeos.pl/cytaty/ (data dostępu 24.11.2013).
- Cited by
- ISSN
- 1897-7480
- Language
- pol