BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Raszkowski Andrzej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Elementy procesu tworzenia strategii rozwoju organizacji pozarządowych
Elements of Non-Governmental Organizations' Development Strategy Creation Process
Source
Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 3 (24), s. 123-136, tab., bibliogr. 16 poz.
Management Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keyword
Organizacje pozarządowe, Społeczności lokalne, Rozwój lokalny, Doradztwo
Non-governmental organisation, Local community, Local development, Consultancy
Note
streszcz., summ.
Abstract
Organizacje pozarządowe (NGOs - Non-Governmental Organisations) są ważnym ogniwem w procesie rozwoju lokalnego. Mają wpływ na aktywizowanie społeczności lokalnej; stanowią naturalne narzędzie realizacji endogenicznych projektów rozwojowych. Strategie rozwoju tych organizacji wskazują najważniejsze zadania do realizacji w kolejnych latach. Celem opracowania jest określenie i charakterystyka elementów, etapów procesu tworzenia strategii rozwoju organizacji pozarządowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy SWOT oraz kluczowych celów strategicznych, na przykładzie wybranych organizacji powiatów dzierżoniowskiego i złotoryjskiego. Analiza dziesięciu organizacji pozarządowych powstała na podstawie procesu doradczego przeprowadzonego w latach 2012-2014. Wykorzystanymi metodami badawczymi były kwerenda literatury oraz obserwacja jawna. Ponadto pod uwagę wzięto warsztaty strategiczne i wizyty studyjne (w siedzibach poszczególnych organizacji pozarządowych). W opracowaniu odniesiono się również do listy bloków tematycznych zrealizowanych na rzecz NGO.(abstrakt oryginalny)

Non-Governmental Organizations (NGOs) represent an important link in the process of local development. They influence local community activation and constitute the natural tool of endogenous developmental projects implementation. Development strategies of these organizations function as a signpost indicating the most important tasks to be carried out in the years to come. The purpose of this study is to determine and characterize the stages, elements of Non Governmental Organizations' development strategies creation with particular emphasis on SWOT analysis and the key strategic goals based on the example of selected organizations from Dzierżoniów and Złotoryja districts. The analysis of 10 NGOs was prepared based on the consultancy process conducted in the period 2012-2014. In this process the following research methods were applied: subject literature query and undisguised observation. Strategic workshops and study visits (in the seats of particular NGOs) were taken under consideration. Moreover, the study also presents the list of thematic blocks carried out for NGOs.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Anholt S., Competitive Identity. The New Branding Management for Nations, Cities and Regions, Palgrave Macmillan, New York 2007.
  2. Anholt S., Places. Identity, Image and Reputation, Palgrave Macmillan, New York 2010.
  3. Blair J., Carroll M., Local Economic Development. Analysis, Practices and Globalization, SAGE Publications, Thousand Oaks, 2009.
  4. Eden C., Ackermann F., Making Strategy. The Journey of Strategic Management, SAGE Publications, London 1998.
  5. Edwards M., Hulme D., NGO Performance and Accountability. Introduction and Overview, [w:] Non-governmental Organisations. Performance and Accountability. Beyond the Magic Bullet, eds. M. Edwards, D. Hulme, Earthscan Publications, London 1995.
  6. Florida R., Cities and the Creative Class, Routledge, New York 2005.
  7. Kotler P., Asplund C., Rein I., Haider D., Marketing places Europe. How to Attract Investments, Industries, Residents and Visitors to Cities, Communities, Regions and Nations in Europe, Financial Times, Prentice Hall, London 1999.
  8. Leigh N., Blakely E., Planning Local Economic Development. Theory and Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks, 2013.
  9. Olmstead J., Creating the Functionally Competent Organization. an Open Systems Approach, Greenwood Publishing Group, Westport 2002.
  10. Pike A., Rodriguez-Pose A., Tomaney J., Local and Regional Development, Routledge, New York 2006.
  11. Porter M., Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, Simon and Schuster, New York 1998.
  12. Raszkowski A., Place marketing in the process of territorial identity creation and strengthening, "Journal of European Economy" 2014, vol. 13, no. 2, published by Ternopil National Economic University.
  13. Raszkowski A., Selected factors contributing to the success of city promotion strategy, "Regional Development and Planning" 2012, vol. 4, issue 4, eds. P. Hlaváček, P. Olšová, Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.
  14. Runco M., Creativity. Theories and Themes. Research, Development, and Practice, Elsevier, London 2014.
  15. Stimson R., Stough R., Roberts B., Regional Economic Development. Analysis and Planning Strategy, Springer, Heidelberg 2006.
  16. Todaro M., Smith S., Economic Development, Pearson Education Limited, London 2009.
Cited by
Show
ISSN
2080-6000
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/noz.2015.3.11
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu