BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bułkowska Małgorzata (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Warszawa)
Title
Wzajemna konkurencyjność Polski i Niemiec w handlu produktami rolno-spożywczymi
Competitiveness of Poland and German in Mutual Trade in Agri-Food Products
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2015, T. 17, z. 4, s. 63-69, rys., tab., bibliogr. 6 poz.
Keyword
Handel artykułami spożywczymi, Przemysł rolno-spożywczy, Konkurencyjność handlowa
Foodstuffs trade, Agri-food industry, Trade competitiveness
Note
streszcz., summ.
Country
Niemcy
Germany
Abstract
Celem opracowania było przedstawienie oceny konkurencyjności Polski i Niemiec we wzajemnym handlu produktami rolno-spożywczymi w latach 2003-2013. Analizy dokonano na podstawie wskaźników ujawnionych przewag komparatywnych (RCA), obliczonych na podstawie danych handlowych z bazy WITS Comtrade. Z badań wynika, że Niemcy od lat są najważniejszym partnerem Polski w handlu produktami rolno-spożywczymi. Wejście Polski do UE dodatkowo zintensyfikowało wymianę handlową pomiędzy partnerami oraz umocniło pozycję konkurencyjną polskich producentów żywności na sąsiednim rynku. Od 2005 roku Polska notuje coraz większe przewagi komparatywne na rynku niemieckim w handlu produktami rolno-spożywczymi. Niemcy wciąż takich przewag na rynku polskim nie mają. (abstrakt oryginalny)

The analysis of the competitiveness of the Polish and German in mutual trade in agri-food products showed that Germany has for years been the most important partner of Polish trade in agri-food products. Polish accession to the EU intensified trade between partners and strengthened the competitive position of Polish food producers on the German market. Since 2005, Polish agri-food products have a growing comparative advantage in the German market while RCA indicators for Germany are still less than 1. Poland still plays a relatively minor role in the German agri-food trade. It seems, that sales on the German market is still a chance of development for Polish food producers. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ambroziak Ł. 2013: Competitiveness of Poland and Ukraine in mutual trade in agri-food products, [w:] A. Kowalski, I. Szczepaniak, M. Wigier (red.), Growth and competitiveness factors of the agricultural sector in Poland and Ukraine against the background of global trends, IERiGŻ-PIB, Centre of Sociological Research, Kijów, s. 245-259.
  2. Matusiak L. 2015: Rynek niemiecki ekonomiczną twierdzą, Biuletyn Informacyjny ARR, nr 2, Warszawa, 22-29.
  3. Risk and opportunities for the EU agri-food sector in a possible EU-US trade agreement. 2014: European Parliament, Brussels.
  4. Szczepaniak I. (red.). 2013: Monitoring i ocena konkurencyjności polskich producentów żywności (4). Pozycja konkurencyjna, seria Program Wieloletni, Raport nr 74, IERIGŻ-PIB, Warszawa, 50-56.
  5. Wyżnikiewicz B. (red.). 2014: Współpraca gospodarcza Polska-Niemcy, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa, 6-17.
  6. http://wits.worldbank.org.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu