BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Haberla Marcin (Wrocław University of Economics, Poland), Kuźmińska-Haberla Aleksandra (Wrocław University of Economics, Poland)
Title
Selected Problems of Medical Tourism - Development, Benefits, Customers. Case of Poland
Wybrane problemy turystyki medycznej - rozwój, korzyści, klienci. Przypadek Polski
Source
Ekonomia XXI Wieku, 2015, nr 4 (8), s. 99-111, bibliogr. 21 poz.
Economics of the 21st Century
Keyword
Usługi medyczne, Medycyna, Turystyka, Turystyka międzynarodowa
Medical services, Medicine, Tourism, International tourism
Note
streszcz., summ.
Abstract
W krótkim czasie Polska stała się ważnym ośrodkiem turystyki medycznej. Można zaryzykować stwierdzenie, że wkrótce będzie liderem w Europie Środkowej - obecnie plasuje się tuż za Węgrami i Czechami. Polska wydaje się być atrakcyjna dla pacjentów nie tylko z krajów sąsiednich, takich jak Niemcy czy Rosja, ale także ze Skandynawii czy USA. Klienci zagraniczni doceniają innowacyjną ofertę, wysokiej jakości usługi w przystępnych cenach, doskonałe umiejętności kadry medycznej, dobrą lokalizację wraz z bogactwem naturalnym kraju. Celem artykułu jest przedstawienie głównych cech polskiego rynku turystyki medycznej i jej klientów. W artykule przedstawiono główne determinanty rozwoju polskiej turystyki medycznej, najważniejsze korzyści związane z szybkim rozwojem tej dziedziny gospodarki oraz obawy związane z turystami medycznymi. Ponadto w artykule przedstawiono ogólne klasyfikacje turystów medycznych, a także charakterystykę głównych grup tego rodzaju turystów w Polsce.(abstrakt oryginalny)

Poland has quickly become an important center for the medical tourism. It could be argued that soon it will be the leader in Central Europe - now ranks just behind Hungary and the Czech Republic. Poland seems to be attractive for patients not only from neighboring countries like Germany or Russia, but also from Scandinavia or the USA. Foreign customers appreciate innovative offer, high quality services on affordable prices, excellent skills of medical stuff, good location with rich natural environment. The aim of the article is to present the main characteristics of Polish medical tourism market and its customers. The article presents the major determinants of development of Polish medical tourism, the most important benefits offered by the rapid growth of this field of economy and concerns about medical tourists. Furthermore the article shows general classifications of medical tourists and also characteristics of main groups of this kind of tourists in Poland. The research employs secondary data collected from the relevant literature concerning medical tourism, kinds of medical tourists and data on medical services for foreigners in Poland.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Białk-Wolf A., 2014, Turystyka medyczna. Perspektywy rozwoju w woj. pomorskim, Gdańsk.
  2. Biernacka J., 2014, Analiza innowacyjności turystyki medycznej w regionie zachodniopomorskim, STUDIA OECONOMICA POSNANIENSIA, Vol. 2, No. 2 (263).
  3. Cohen E., 2008, Medical tourism in Thailand, [in:] Explorations in Thai tourism, ed. E. Cohen, quoted by A. Białk-Wolf, 2014, Turystyka medyczna. Perspektywy rozwoju w woj. pomorskim, Gdańsk.
  4. Connell J., 2013, Contemporary medical tourism: Conceptualisation, culture and commodification, "Tourism Management", Vol. 34.
  5. Crooks V.A., Turner L., Snyder J., Johnston R., Kingsbury P., 2011, Promoting Medical Tourism to India: Messages, Images, and the Marketing of International Patient Travel, Social Science & Medicine, Vol. 72.
  6. Dzierżanowski M., 2012, Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku. Rekomendacje Grupy roboczej ds. polityki klastrowej, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  7. Ehrbeck T., Guevara C., Mango P.D., 2008, Mapping the market for medical travel, The McKinsey Quarterly.
  8. Euromonitor International, 2014, Health and wellness tourism in Poland, Category Briefing, (20.02.2015).
  9. Haberla M., 2015, Raport na temat turystyki medycznej w województwie dolnośląskim, Reserveo Nowe Usługi dla Turystyki Medycznej Sp. z o.o., Wrocław.
  10. Janczak K., Patelak K., 2014, Zagraniczna turystyka przyjazdowa do Polski w 2013 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Łódź.
  11. Lunt N., Carrera P., 2010, Medical tourism: Assessing the evidence on treatment abroad, Maturitas, Vol. 66 (1).
  12. Łęcka I., 2003, Nowe (?) trendy w turystyce zdrowotnej, Prace i Studia Geograficzne, Warszawa, Vol. 32.
  13. Patients Beyond Borders, 2015, Leading medical travel destinations, http://www.patientsbeyondborders.com (20.02.2015).
  14. Polska Organizacja Turystyczna, 2014, Turystyka medyczna (z wyłączeniem sektora uzdrowisk, spa i wellness. Potencjał rynków w ocenie Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej, http://www.pot.gov.pl/dzialania/p/do-pobrania/badania-i-analizy/ (22.02.2015).
  15. Porter M.E., 2001, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  16. Rab-Przybyłowicz J., 2010, Tworzenie produktu dla turystyki medycznej w Szczecinie, [in:] Potencjał turystyczny - zagadnienia ekonomiczne, ed. A. Panasiuk, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szcze-cińskiego No. 591, Ekonomiczne Problemy Usług, No. 53.
  17. Rab-Przybyłowicz J., 2014, Produkt turystyki medycznej, Difin, Warszawa.
  18. Tourmedica, 2015, Turystyka medyczna w Polsce, http://www.tourmedica.pl/artykuly-medyczne/turystyka-medyczna-w-polsce/ (20.02.2015).
  19. Wagner C., Moser F., Hohn A., Dobrick K., Verheyen F., 2012, Geplante grenzüberschreitende Versorgung in der EUÄrzte und Zahnärzte aus Sicht der TK-Versicherten, Europabefragung.
  20. Wongkit M., McKercher B., 2013, Toward a typology of medical tourists: A case study of Thailand, Tourism Management, Vol. 38.
  21. Wyborcza.pl, 2014, Do Szczecina po piękne zęby i młodszą twarz. Turyści medyczni nas polubili, http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34959,16535781,Do_Szczecina_po_piekne_zeby_i_mlodsza_twarz__Turysci.html (22.02.2015).
Cited by
Show
ISSN
2353-8929
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/e21.2015.4.06
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu