- Author
- Klemens Brygida (Politechnika Opolska)
- Title
- Znaczenie transferu wiedzy i edukacji dla rozwoju obszarów wiejskich
The Importance of Transfer of Knowledge and Education for Rural Development - Source
- Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 2015, nr 20, s. 5-23, bibliogr. 46 poz.
- Issue title
- Wiedza i edukacja w rozwoju obszarów wiejskich
- Keyword
- Rozwój obszarów wiejskich, Transfer wiedzy, Obszary wiejskie, Edukacja
Rural development, Knowledge transfer, Rural areas, Education - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- W artykule podjęte zostały rozważania dotyczące możliwości transferu wiedzy i wykorzystania nowych form edukacji dla mieszkańców obszarów wiejskich. Głównym celem artykułu było wskazanie na znaczenie wiedzy i edukacji jako istotnych elementów rozwoju obszarów wiejskich. Tematyka wiedzy i edukacji niezmiennie się tu łączy, gdyż poprzez sprawne systemy edukacyjne gromadzimy wiedzę, którą następnie możemy przetwarzać, uzupełniać i kreować jej nowe zasoby. Konstrukcję artykułu wraz z wprowadzeniem tworzy pięć części. Początkowo podjęto się analizy pojęcia i znaczenia wiedzy i jej dyfuzji dla rozwoju mieszkańców obszarów wiejskich. Następnie zbadano, jak zjawisko wiedzy i edukacji zostało opisane w wybranych dokumentach unijnych, z uwzględnieniem obszarów wiejskich. W kolejnej części zbadano to samo zagadnienie, ale w perspektywie wybranych dokumentów poziomu krajowego (również ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich). W czwartej części omówiono wybrane, możliwe do zastosowania na obszarach wiejskich nowe formy kształcenia i transferu wiedzy. W ostatniej części zaprezentowano możliwe do zastosowania w procesie kształcenia i transferu wiedzy nowoczesne technologie informacyjne i podano przykłady ich zastosowania. Artykuł przygotowany został w oparciu o analizę deskresearch danych wtórnych, głównie artykułów i publikacji krajowych oraz dokumentów urzędowych szczebla unijnego i krajowego nowego okresu programowania na lata 2014-2020. Analiza przeprowadzona została również wśród zasobów internetowych. (abstrakt oryginalny)
In the article there has been reflection on the possibility of transfer of knowledge and the use of new forms of education for inhabitants of rural areas. The main goal of this article was to show the importance of knowledge and education as essential elements of rural development. The subject matter of knowledge and education is invariably connected here, because through efficient education systems we gather knowledge, which we can later process, complement and create its new resources. The article with the introduction consists of five parts. Initially, it was to analyze the concept and importance of knowledge and its diffusion for the development of rural population. Then, we investigated how the phenomenon of knowledge and education has been described in some documents of the EU, including rural areas. In the next part we examined the same issue, but in the perspective of selected documents at the national level (also with special emphasis on rural areas). In the fourth part we discussed some new forms of education and knowledge transfer feasible in rural areas. The final section presents modern information technologies possible to use in the process of education and knowledge transfer and provides examples of their use. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Beckmann M., Beckmann G., 2009, Kształtowanie społeczeństwa wiedzy, [w:] Poskrobko B. (red.), Wpływ idei zrównoważonego rozwoju na politykę państwa i regionów, Wydawnictwo WSE, Białystok.
- Bedrunka K., 2014, Kształcenie dualne w województwie opolskim jako odpowiedź na potrzeby przedsiębiorstw, "Barometr regionalny. Analizy i prognozy", 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
- Dale E., 1946, Audio-visual methods in teaching, Dryden Press, Nowy Jork.
- Dolińska M., 2010, Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa.
- Drucker P.F., 1994, The age of social transformation, "The Atlantic Monthly", 11.
- Dziedziczak-Foltyn A., 2013, Kształcenie zawodowe i kształcenie dualne w Polsce i województwie łódzkim. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Analiza danych zastanych,Łódź.
- Furmanek W., 2014, Wybrane technologie informacyjne dla edukacji - zarys problematyki,"Edukacja-Technika-Informatyka", 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
- Grudzewski W.M., Hejduk I.K., 2004, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
- Halamska M., 2014, Struktura społeczna współczesnej polskiej wsi. Zróżnicowanie regionalne, [w:] "Wieś i Rolnictwo", 1(162).
- Jasińska-Biliczak A., 2014, Transfer wiedzy w regionie - wyzwanie dla nauki, ekonomii i przedsiębiorczości regionu, "Barometr regionalny. Analizy i prognozy", 12(2),Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
- Klej A., 2013, Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale'a, "E-mentor",4(51), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- Klemens B., 2013, Problematyka rozwoju obszarów wiejskich w dokumentach strategicznych w perspektywie 2020 (ze szczególnym uwzględnieniem województwa opolskiego),[w:] Heffner K. (red.), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce a polityka spójności Unii Europejskiej: stare problemy i nowe wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem woj. opolskiego, "Studia KPZK PAN", 154, Warszawa.
- Klemens B., 2014, Koncepcja klastrów a zagadnienia transferu wiedzy w perspektywie2014-2020, "Barometr regionalny. Analizy i prognozy", 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
- Kształcenie dorosłych, 2009, GUS, Warszawa.
- Kupidura T., 2014, Technologie informacyjno-komunikacyjne w projektach międzynarodowych wspierających rozwój kompetencji cyfrowych, "Edukacja Ustawiczna Dorosłych",3(86).
- Kwiatkiewicz A., 2006, Edukacja zawodowa w niemieckim systemie dualnym, "E-mentor",1(13), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- Kwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., 2014, Możliwości otwarcia się uczelni na kształcenie ustawiczne, "Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania",36, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
- Nurzyńska I., Poczta W. (red.), 2014, Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- OECD, 2001, Knowledge management in learning society, Paris.
- Piecuch A., 2014, Edukacja coraz bardziej mobilna, "Edukacja-Technika-Informatyka",2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
- Piontek B., Buczek P., 2014, Integracja wiedzy i edukacji i jej znaczenie dla zarządzania rozwojem społeczno-gospodarczym, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy",39(3).
- Pokorska A., Kaleta A., 2012, E-learning na obszarach wiejskich Polski, [w:] "Kultura i Edukacja", 3(89).
- Polska wieś 2012. Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju, 2012, Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa.
- Probst G.J.B., Raub S., Romhardt K., 2002, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków.
- Słownik języka polskiego, 1981, t. 3, PWN, Warszawa.
- Stalończyk I., 2014, Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa wiedzy, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", 37(1).
- Szafraniec K., 2012, Szanse życiowe wiejskiej młodzieży, [w:] Wilkin J., Nurzyńska I.(red.), Raport o stanie wsi. Polska wieś 2012, Wydawnictwo Naukowe Scholar,Warszawa.
- Urbanikowa J., 2010, Ocena sytuacji w szkolnictwie wyższym w Polsce w zakresie problematyki uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem uznawania kompetencji zdobytych w sferze pozaformalnej z perspektywy Procesu Bolońskiego,ekspertyza na zlecenie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, 23.03.2010,http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/fundusze_europejskie/PO_KL/Projekty_systemowe/20101020_ekspertyza_podsumowanie_urbanik1.pdf(dostęp: 18.07.2013).
- Zadrożniak M., 2015, Wyrównywanie szans edukacyjnych w ramach polityki spójności jako kierunek poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich w Polsce,"Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", 380, Wrocław.
- Zieliński M., Gaura E., 2014, Wykształcenie jako element kapitału ludzkiego, [w:]"Organizacja i Zarządzanie", 69, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej.
- Europa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 03.03.2010,KOM (2010) 2020, wersja ostateczna.
- Narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, 2007, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
- Opinia Sekcji rolnictwa, rozwoju wsi i środowiska naturalnego w sprawie ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego na obszarach wiejskich, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Bruksela 11.08.2015.
- Program operacyjny Wiedza-Edukacja-Rozwój 2014-2020, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 17.12.2014.
- Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008-2013, 2008, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
- Program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, 2014, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia2013 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.
- Strategia rozwoju kapitału ludzkiego 2020, 2013, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,Warszawa.
- Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020, 2012,Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku, Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., tj., 2012, art. 2,pkt. 1, z późn. zm.).
- http://geopark-goraswanny.pl.
- www.eip-agri.eu.
- http://www.europarl.europa.eu/.
- http://www.firmyrodzinne.pl/sites/default/files/szkolimy_dualnie.pdf.
- http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms.
- http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf.
- Cited by
- ISSN
- 1508-1117
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://hdl.handle.net/11089/16592