BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kołodko Grzegorz W. (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie; Centrum Badawcze Transformacji, Integracji i Globalizacji TIGER)
Title
Racjonalne potrzeby jako podstawa rozwoju społeczno-gospodarczego
Rational needs as a basis of socio-economic development
Source
Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 2015, nr 2, s. 7-18, bibliogr. 21 poz.
Keyword
Popyt, Konsumpcja, Potrzeby człowieka
Demand, Consumption, Human needs
Note
streszcz., summ.
Abstract
Dążenie do zaspokojenia potrzeb to główny motyw aktywności gospodarczej. Wiele problemów rodzi się stąd, że liczne potrzeby kształtowane są w oderwaniu od realnych możliwości ich zaspokajania i zamiast stawać się podstawą zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, przyczyniają się do antyefektywnościowej nierównowagi. Pomimo wzrostu konsumpcji spada, a nie zwiększa się stan satysfakcji, i narastają frustracje oraz konflikty społeczne i polityczne. Stąd też potrzebna jest gospodarka umiaru i opisująca ją ekonomia umiaru oraz Nowy Pragmatyzm, czyli opierające się na niej polityka wzrostu i strategia rozwoju. (fragment tekstu)

The economic activity main motive is striving for m eet the needs. Numerous problems born because many of the needs are shaped without considering re al possibilities of satisfying them, and instead of become the basis for the sustainable socio-econo mic development, contribute to the anti-effective imbalances. Despite the consumption growt h, the level of satisfaction drops instead of increase, and frustrations as well as social and po litical conflicts are intensifying. Hence, is need the economy of moderation, and also describing its economics of moderation and New Pragmatism, that is based on the policy for growth and development s trategy. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Bałtowski M. [2015], Dokąd zmierza ekonomia, "Ekonomista", (w przygotowaniu).
  2. Berg A.G., Ostry J.D. [2011], Inequality and Unsustainable Growth: Two Sides of the Same Coin?, "IMF Staff Discussion Note", SDN/11/08, International Monetary Fund, Washington, April 8th.
  3. Bok D. [2010], The Politics of Happiness: What Government Can Learn from the New Research on Well Being, Princeton N.J., Princeton University Press.
  4. Jackson T. [2009], Prosperity without Growth: Economics for a Finite Planet, London, Earthscan.
  5. Kołodko G.W. [1982], Makroproporcje wzrostu gospodarczego. Akumulacja i konsumpcja, w: Tendencje rozwoju konsumpcji. Postulaty i uwarunkowania, Pohorille M., (red.), Warszawa, PWE.
  6. Kołodko G.W. [1986], Cele rozwoju a makroproporcje gospodarcze, Szkoła Główna Planowania i Statystyki, Warszawa 1984 (wyd. I), Warszawa, PWN, (wyd. II).
  7. Kołodko G.W. [2004], O Naprawie Naszych Finansów, Toruń, TNOIK.
  8. Kołodko G.W. [2008], Wędrujący świat, Warszawa, Prószyński i S-ka.
  9. Kołodko G.W. [2013a], Dokąd zmierza świat. Ekonomia polityczna przyszłości, Warszawa, Prószyński i S-ka.
  10. Kołodko G.W. [2013b], Nowy Pragmatyzm, czyli ekonomia i polityka dla przyszłości, "Ekonomista", nr 2, s. 161-180 (w jęz. angielskim: The New Pragmatism, or Economics and Policy for the Future, "Acta Oeconomica", 2013, Vol. 64 (2).
  11. Krawczyk M. (red.) [2012], Ekonomia eksperymentalna, Warszawa, Wolters Kluwer Polska, s. 39-160.
  12. Malinowski G. [2014], Nierówności dochodowe a wzrost gospodarczy w kontekście Jednolitej Teorii Wzrostu Gospodarczego, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", nr 3 (32), s. 18-28.
  13. Pohorille M. [1969], Cel produkcji w kapitalizmie i socjalizmie, "Ekonomista", nr 4.
  14. Pohorille M. [1978], Preferencje konsumentów a postulowany wzorzec spożycia, Warszawa, PWN. Zob. w szczególności rozdz. II, Preferencje społeczne, s. 48-76.
  15. Pohorille M. [1980], Kategoria potrzeb ekonomicznych, "Ekonomista", nr 5-6.
  16. Pohorille M. [1985], Podział, potrzeby, konsumpcja, Warszawa, PWE. Książka wydana z okazji 70-lecia Profesora. Zawiera wybór artykułów i esejów, opublikowanych podczas poprzednich sześciu lat.
  17. Postuła M. [2007], W tyglu naszych finansów, Warszawa, Wydawnictwo WSPiZ im. Leona Koźmińskiego.
  18. Sztompka P. [2007], Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków, Wydawnictwo Znak.
  19. WHR [2015], World Happiness Report 2015, John Helliwell, Richard Layard, Jeffrey Sachs (eds.), (http://worldhappiness.report/wp-content, dostęp 2/05/2015.
  20. Woźniak M.G.[2009], Globalny kryzys a długookresowy rozwój zintegrowany w Polsce, Biuletyn Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, "Przyszłość. Świat - Europa - Polska", nr 1 (19).
  21. Zagajewski M. [2015], Dobra ekonomia i ekonomia dobra, "Zdanie", nr 1-2, s. 26-35.
Cited by
Show
ISSN
1896-656X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu