BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kuraś Piotr (Politechnika Częstochowska)
Title
Internacjonalizacja działalności przedsiębiorstwa
Internationalization of the Business Activities of an Enterprise
Source
Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 2012, nr 8, s. 17-27, rys., tab., bibliogr. 28 poz.
Keyword
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, Globalizacja, Globalizacja działań przedsiębiorstwa
Enterprise internationalization, Company development strategy, Globalization, Globalization of enterprise activity
Note
streszcz., summ.
Abstract
Dominującą cechą współczesnej gospodarki światowej są postępujące procesy internacjonalizacji i globalizacji. Pojęcia te często stosowane są zamiennie. W istocie należy jednak rozpatrywać je na odmiennych poziomach gospodarczych. Należy uznać, że proces internacjonalizacji największe znaczenie ma na poziome przedsiębiorstw. Internacjonalizacja działalności przedsiębiorstw w największym stopniu przyczyniła się do powstania tendencji do globalizacji innych dziedzin gospodarki. Następstwem tych procesów stało się traktowanie świata jako jednego wielkiego, wspólnego rynku, w ramach którego działa przedsiębiorstwo. Celem opracowania jest próba zdefiniowania pojęć internacjonalizacja i globalizacja, a także wskazanie na ich podobieństwa oraz różnice. Praca ma charakter teoretyczny. Jako metodę badawczą zastosowano studia literatury przedmiotu, zarówno krajowej, jak i zagranicznej. (abstrakt oryginalny)

The dominant characteristic of modern world economy are progressive processes of internationalization and globalization. These terms are very often alternatively used. In fact, they require different economic contexts. It is believed that the process of internationalization has the most significant importance in the context of enterprises. Most importantly, internationalization of economic activities led to tendency towards globalization of other economic fields. Consequently, the world is recognized as united, massive, common market for an enterprise. The aim of this paper is to define the terms of internationalization and globalization, also identify their similarities and differences. This paper is of a theoretical nature. Literary research, both domestic and foreign, has been applied as the method of research. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bartlett C.A., Ghoshal S., What is a Global Manager, "Harvard Business Review", September-October 1992.
  2. Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J., Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
  3. Forowicz J., Ewolucja przedsiębiorstw - od strategii międzynarodowej do strategii globalnej, [w:] Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstwa, red. M. Nowakowski, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1997.
  4. Hout T., Porter M.E., Rudden E., How global companies win out, "Harvard Business Review", September/October 1982, Vol. 60, No. 5.
  5. Johanson J., Mattson G., Internationalization in Industrial Systems - A Network Approach, [w:] Strategies in Global Competition, red. N. Hood, J.E. Vahlne, Croom Helm, New York 1988.
  6. Johanson J., Vahlne J.E., The Mechanism of Internationalization, "International Marketing Review" 1990, No. 7.
  7. Johanson J.,Wiedersheim-Paul F., The Internationalization of the Firm - Four Swedish Cases, "Journal of Management Studies" 1975.
  8. Kasiewicz S., Globalizacja działalności operacyjnej, [w:] Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstwa, red. M. Nowakowski, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1997.
  9. Kościelniak H., Effect of Economic Crisis on Financial Ratios in Polish Enterprises [w:]Challenges for the Contemporary Enterprise under Globalization, Sc. Ed: Ryszard Borowiecki & Tomasz Rojek, Depart.of Econom.and Organ.of Enterpris, Cracow 2010.
  10. Koźmiński A.K., Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 1999.
  11. Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, red. B. Bernaś, Difin, Warszawa 2002.
  12. Nelson C.A., A Complete Guide to Competing Worldwide, Irwin Professional Publishing, New York 1994.
  13. Nowakowski M.K., Istota międzynarodowego biznesu, [w:] Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, red. M.K. Nowakowski, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2000.
  14. Nowakowski M.K., Międzynarodowy wymiar przedsiębiorczości, [w:] Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstwa, red. M. Nowakowski, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1997.
  15. Nowakowski M.K., Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, Difin, Warszawa 2001.
  16. Ohmae K., Triad Power: The Coming Shape of Global Competition, Free Press, New York 1985.
  17. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1997.
  18. Puto A., Brendzel-Skowera K., Uwarunkowania zachowań konsumenckich na rynku żywnościowym w obliczu internacjonalizacji przedsiębiorstw [w:] Zarządzanie organizacjami w warunkach globalizacji. Nowe trendy, strategie, techniki, red. Arnold Pabiana, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania PCz, Częstochowa 2009.
  19. Root F.R., Entry Strategies for International Markets, Lexington Books, Lexington 1987.
  20. Rymarczyk J., Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1996.
  21. Schroeder R.G., Operations Management. Decisions Making in the Operations Function, IV ed., McGraw-Hill Inc., 1993.
  22. Sitek E., Determinanty bezpośrednich inwestycji zagranicznych przedsiębiorstw, Monografie nr 46, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 1997.
  23. Tomski P., Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw a konkurencja na globalnym rynku, [w:] A. Pabian (red.) Zarządzanie organizacjami w warunkach globalizacji. Nowe trendy, strategie, techniki, Wyd. Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2009.
  24. Transnational Corporations in World Development, United Nations Centre on Transnational Corporations, New York 1983.
  25. Wujek G., Reglamentacja prawna przedsiębiorstw wielonarodowych, PWN, Warszawa 1982.
  26. Yip G.S., Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996.
  27. Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, Strategor, PWE, Warszawa 1997.
  28. Zorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1998.
Cited by
Show
ISSN
2083-1560
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu