BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Łukasik Katarzyna (Politechnika Częstochowska)
Title
The Importance of Organizational Culture for Entrepreneurship in Family Businesses
Source
Journal of Intercultural Management, 2014, vol. 6, nr 4, cz. 2, s. 87-97, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Keyword
Kultura organizacyjna, Przedsiębiorczość, Przedsiębiorstwo rodzinne
Organisational culture, Entrepreneurship, Family-owned business
Note
summ.
Abstract
The article discusses the issue of the importance of organizational culture for business development of family businesses. In connection with the above, there will be presented the essence and types of organizational culture, leading to the entrepreneurial attitudes of all members of family business. The theoretical part of the article is supported by empirical research, carried out in a selected group of family businesses in various industries in Czestochowa. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Antoszkiewicz J.D. (2003), Rozwijanie przedsiębiorczości - wybrane koncepcje [in:] K. Piech, M. Kulikowski (eds.), Przedsiębiorczość: szansą na sukces rządu, gospodarki, przedsiębiorstw, społeczeństwa, Instytut Wiedzy, Warszawa.
  2. Chudy K. (2011), Istota przedsiębiorczości w aspekcie społecznej odpowiedzialności [in:] H. Kościelniak, S. Gostkowska-Dźwig [eds.], Przedsiębiorczość we współczesnych procesach gospodarowania. Studia przypadków, wyd. WZPCzęst, Częstochowa.
  3. Fleming Q.J. (2006), Tajniki przetrwania firmy rodzinnej, Wyd. Helion, Gliwice.
  4. Gostkowska Dźwig (2011), Kreowanie wartości przedsiębiorstwa jako jeden z elementów przejawu przedsiębiorczości organizacji na rynku [in:] H. Kościelniak, S. Gostkowska-Dźwig [eds.], Przedsiębiorczość we współczesnych procesach gospodarowania. Studia przypadków, wyd. WZPCzęst, Częstochowa.
  5. Kempa E. (2011), Strategia rozwoju firm rodzinnych w sektorze MMSP, [in:] A. Marjański [ed.], Firmy rodzinne - determinanty funkcjonowania i rozwoju. Strategia zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym, "Przedsiębiorczość i Zarządzania", Tom XII, Zeszyt 7, Wyd. SWSPiZ, Łódź.
  6. Ławniczak-Stadnik A. (2008), O kulturach firm amerykańskich [in:] A. Stankiewicz-Mróz, Jarosław Lendzion [eds.], Wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi w sytuacji przemian na rynku pracy, Wyd. Media Press, Łódź.
  7. Puto A. (2013), Czynniki hamujące rozwój współczesnych małych i średnich przedsiębiorstw, [in:] O. Seroka-Stolka [ed.], Współczesne problemy zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem, wyd. WWZPCz, Częstochowa.
  8. Sudoł S. (2008), Przedsiębiorczość - jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące, "Problemy Zarządzania", No 2.
  9. Tomski P. (2011), Programowanie przyszłości biznesu w oparciu o więzi rodzinne - wybrane problemy sukcesji, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XII, z. 7, Seria SWSPiZ, Wydawnictwo SAN, Łódź.
  10. http://firmyrodzinne.pl/warto-przeczytac/baza-wiedzy/45-artykuly/70-charakterystyka-firm-rodzinnych-cz1.html, accessed: 11.02.2014
  11. http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/Wydarzenia/pawlak-firmy-rodzinne-trwalym-filarem-gospodarki,25356,1; accessed: 11.02.2014
Cited by
Show
ISSN
2080-0150
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.2478/joim-2014-0059
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu