BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grandys Ewa (Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi), Grandys Andrzej (Politechnika Łódzka)
Title
Transnational Corporations and Cross-cultural Management
Source
Journal of Intercultural Management, 2010, vol. 2, nr 2, s. 53-66, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Keyword
Korporacje międzynarodowe, Zarządzanie międzykulturowe
International corporation, Intercultural management
Note
summ.
Abstract
The process of going international shows, stage by stage, how an organisation becomes a transnational corporation. Companies embark on such transformation to improve their market position and to boost their growth. To achieve the goals, internalisation has to take account of cultural determinants, as the knowledge of cultural factors makes it easier to run business on an international scale. The entrepreneurs are increasingly aware that the pursuit of formal and rational goals involves also ethical, legal or strategic aspects. The article deals with some selected dimensions of national cultures that significantly affect negotiations with foreign partners, production management and the sale of products manufactured by transnational corporations. The article is based on surveys carried out in the textile and clothing industry. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ambler T., 1999. Marketing os A do Z. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  2. Bartosik-Purgat M., 2006. Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  3. Buckley A., 2002. Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena. Warszaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Griffin R., 2004. Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Hoecklin L., 1996. Managing Cultural Differences. Strategies for Competitive Advantage. London: Addison-Wesley.
  6. Kaczurba J., Kawecka-Wyrzykowska E., 2002. Polska w WTO. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego.
  7. Kostera M., Śliwa M., 2010. Zarządzanie XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  8. Linton R., 2000. Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. Madsen T.G., Servais P., 1997. The Internationalization of Born Globals: an Evolutionary Process? International Business Review, Vol. 6.
  10. de Mooij M., 1998. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. California: Sage Publications.
  11. Obłój K., 2007. Recenzja książki M. Goryni, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, nr 11.
  12. Wróblewski T., 2004. Unia kasjerów. Newsweek, nr 51.
Cited by
Show
ISSN
2080-0150
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu