- Author
- Kowerski Mieczysław (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu)
- Title
- Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego : tendencje, determinanty, prognozy
- Source
- Barometr Regionalny, 2008, nr 2(12), s. 47-55, tab., rys., bibliogr. 11 poz.
- Keyword
- Indeks nastrojów gospodarczych, Wyniki gospodarcze, Prognozy gospodarcze
Economic Sentiment Index, Economic performance, Economic forecast - Note
- streszcz.
- Abstract
- Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego w latach 2001-2007 charakteryzują się następującymi cechami: • Tendencja do poprawy od początku nowego wieku. Chociaż w 2008 roku daje się zauważyć symptomy nieznacznego pogorszenia nastrojów. • Wystąpienie szoku akcesyjnego w 2004 roku polegającego na zbytnim optymizmie wyrażającym się wzrostem wartości barometrów na początku roku i ich znacznym spadkiem pod koniec roku jako swoiste "odreagowanie" nie spełnionych w krótkim czasie nadziei, jakie zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci wiązali z wstąpieniem Polski do UE. • Lepsze nastroje przedsiębiorców niż konsumentów. • Wyższe wartości prognoz niż następujących kwartał później realizacji - swoista skłonność respondentów do optymizmu. • Istotna statystycznie korelacja pomiędzy nastrojami gospodarczymi a wynikami gospodarki województwa, co sprawia, że barometry nastrojów gospodarczych mogą być dobrym narzędziem prognozowania sytuacji gospodarczej w regionie.(abstrakt oryginalny)
- Full text
- Show
- Bibliography
-
- Bocian A. F. (red.), Rozwój regionalny a rozwój społeczny, Wydawnictwie Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006
- Business Tendency Surveys: A Handbook, Source OECD, Transition Economies, March 2003, vol. 2003, no. 8.
- Drozdowicz - Bieć M., Wskaźniki wyprzedzające, Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego, Warszawa 2006
- Golinelli R., G. Parigi, Consumer Sentiment and Economic Activity: A Cross Country Comparison, Journal of Cycle Measurement and Analysis, 2004, Vol. 1., No. 2
- Kowerski M., Barometr nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim, Barometr Regionalny nr 1, WSZiA, Zamość 2002
- Kowerski M., Wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na nastroje gospodarcze w województwie lubelskim, Gospodarka Narodowa 7 - 8/2005, s. 101 - 111.
- Kowerski M., Zmiany nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim w latach 2001 - 2004, w: Guz T., P. Marzec, Z. Michalski, Szanse w bariery rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
- Aspekty ekonomiczno - prawne, Wydział Zamiejscowy Nauk prawnych i Ekonomicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Tomaszów Lubelski - Sandomierz 2006. Kowerski M., Metodologia badań nastrojów gospodarczych przedsiębiorców województwa lubelskiego, Barometr Regionalny nr 1 (7) 2007, WSZiA, Zamość 2007, s.22-32
- Kowerski M., Badania nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim - Sześć lat doświadczeń, Zamojskie Studia i Materiały nr 24, WSZiA, Zamość 2007
- Lovell M. C., P. Lien Tien, Economic Discomfort and Consumer Sentiment, Wesleyan University, Middletown, 1999
- Okun A.M., Potential GNP: Its Measurement and Significance, Proceedings, Business and Economics Statistics Section of the American Statistical Association, 1962
- Rekowski M. (red.), Wskaźniki wyprzedzające jako metoda prognozowania koniunktury w Polsce, AE, Poznań, 2003.
- The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys User Giude, European Com- mission, Directorate General Economic and Financial Affairs, Brussels 2004
- Cited by
- ISSN
- 1644-9398
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/doi.org/10.56583/br.1481






