BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wróbel Grzegorz, Wróbel Alicja (Politechnika Opolska)
Title
Szkolenia jako element kształtowania jakości zasobów ludzkich w kontekście zasad TQM
Source
Barometr Regionalny, 2007, nr 4(10), s. 22-26, tab., rys., bibliogr. 11 poz.
Keyword
Zasoby ludzkie, Zarządzanie przez jakość, Szkolenie pracowników
Human resources, Total Quality Management (TQM), Manpower training
Abstract
Zdecydowana większość firm przekonała się, że współczesną przepustką na rynki międzynarodowe jest zarządzanie jakością, zaś podstawą tego działania są zasady określone w filozofii TQM. Warto zatem zadać pytanie jakiego rodzaju wiedza i umiejętności jest potrzebna do realizacji tego przedsięwzięcia, wszak jedną z kluczowych zasad TQM jest ciągłe doskonalenie. Ponieważ procesy w TQM są interdyscyplinarne a problemy w nich występujące złożone, to osoby reprezentujące TQM w organizacji muszą posiadać następujące zdolności: samooceny, świadomości sytuacji, elastyczności, czasem podjęcia ryzyka, współpracy. Jeśli zdolności te nie są nabyte i zidentyfikowane w procesie rekrutacji można a nawet trzeba wpoić je pracownikom poprzez system szkoleń lub indywidualną pracę przywódcy - kierownika, wykorzystującego swoją wiedzę, umiejętności, doświadczenie i autorytet. Ważnym jest jednak to, by sam proces szkolenia dawał bodziec do własnej pracy nad sobą, a nie do tego zmuszał. Wszelkie bowiem działania narzucane są niechciane i wewnętrznie nieakceptowane.(fragment tekstu)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bank J., Zarządzanie przez jakość, Wyd. Fel-berg SJA, Warszawa 1999.
  2. Gick A., Tarczyńska M., Motywowanie pracowników, PWE, Warszawa 1999.
  3. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacją, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  4. Kisielnicki J., Zarządzanie organizacją, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa 2000.
  5. Kostera M., Zarządzanie personelem, PWE, Warszawa 2000.
  6. Marczak M.: Jakość wyrobu a zysk przedsiębiorstwa produkcyjnego, Problemy Jakości 2001, nr 5
  7. Stewart D., Praktyka kierowania, PWE, Warszawa 1994.
  8. Wróbel G., Metoda analizy i oceny zarządzania przez jakość w dużych przedsiębiorstwach na Podkarpaciu, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
  9. www.funduszestroktoralne.gov.pl
  10. www.mapa.funduszestrukturalne.gov.pl
  11. www.mrr.gov.pl
Cited by
Show
ISSN
1644-9398
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/doi.org/10.56583/br.1608
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu