BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Chlebicka Aleksandra (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Title
Efekty współpracy producentów owoców i warzyw w obszarze kosztów i uzyskiwanych cen
The Effects of Cooperation between Fruits and Vegetable Producers in the Area of Costs and Obtained Prices
Source
Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, Ekonomika Rolnictwa, 2008, t. 94, z. 2, s. 186-191, tab., rys., bibliogr. 5 poz.
Annals of Agricultural Science. Series G, Economy
Keyword
Organizacje producenckie, Przetwórstwo owocowo-warzywne, Ceny dóbr konsumpcyjnych
Producer organisations, Fruit and vegetables processing, Consumer prices
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań, co do możliwości obniżki kosztów produkcyjnych i transakcyjnych oraz uzyskiwania wyższych cen przez grupy producentów owoców i warzyw w porównaniu z kosztami i cenami realizowanymi przez producentów niezrzeszonych. Na podstawie badań określono główne obszary redukcji kosztów. Analizie poddano równie¿ poziom cen realizowanych przez grupy producenckie i producentów niezrzeszonych. (abstrakt oryginalny)

The aim of the paper was to analyze producers’ groups capabilities in terms of production and transaction costs reduction and receiving higher prices comparing to individual farmers. Using data from empirical researches main areas of costs reduction were identified. Level of prices received by producer groups and individual farmers was analyzed. Analysis of fruit and vegetable group marketing in terms of performed costs and prices is crucial to assess costs and benefits of producer group's membership. Producers groups performed lower costs of using sorting and packing equipment, buying production materials, implementing quality systems and cooperative storing than individual farmers. Reduction of transaction costs was also substantial, especially in terms of time spent on negotiations sale conditions, risk of getting the lowest prices, costs of finding buyers. Selling produce via producers' groups also enabled producers-members to receive higher prices. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bachev H. 2004: Efficiency of Agrarian Organizations. [W:] Farm Management and Rural Planning No 5, Kyushu University, Fukuoka, s. 135.
  2. Dalhman C. 1979: The Problem of Externality. [W:] Journal of Law and Economics, nr 11, s. 141.
  3. Karasiewicz G. 2001: Systemy dystrybucji artykułów rolno-spożywczych na rynku polskim. Diagnoza i koncepcja zmian. Wydawnictwa Naukowe Wydziału Zarz¹dzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 41.
  4. Whitehead G. 2001: Ekonomia. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa, s. 86-90.
  5. Whitley J. 2003: The Gains and Losses from Agricultural Concentration: A Critical Survay of the Literature. Journal of Agricultural and Food Industrial Organization, Vol.1, s. 2-5, artykuł dostępny na stronie internetowej [http://www.bepress.com/jafio/vol1/iss1/art 6].
Cited by
Show
ISSN
0080-3715
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu