BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Walesiak Marek
Title
Obszary zastosowań uogólnionej miary odległości GDM w statystycznej analizie wielowymiarowej
The Areas of Applications of the Generalised Distance Measure GDM in Multivariate Statistical Analysis
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekonometria (11), 2003, nr 981, s. 37-49, rys., rab., bibliogr. 19 poz.
Issue title
Zastosowania metod ilościowych
Keyword
Uogólniona miara odległości, Wielowymiarowa analiza statystyczna, Miara odległości, Klasyfikacja obiektów, Porządkowanie liniowe
Generalised distance measure, Multi-dimensional statistical analysis, Distance measures, Classification of objects, Linear ordering
Note
summ.
Abstract
W artykule zaprezentowano obszary zastosowań uogólnionej miary odległości GDM w statystycznej analizie wielowymiarowej. Do podstawowych obszarów zastosowań tej miary należy zaliczyć:
  • wyznaczanie macierzy odległości w procesie klasyfikacji obiektów,
  • zastosowanie jako syntetycznego miernika rozwoju w metodach porządkowania liniowego obiektów.
Uzupełnieniem artykułu są wyniki badania empirycznego ilustrującego praktyczną użyteczność miary GDM. (fragment tekstu)

The article contains the areas of applications of generalised distance measure GDM in multivariate statistical analysis. The main areas of applications of GDM are the construction of dissimilarity matrix in the classification of objects, and the construction of synthetic measure in the linear ordering methods of objects. In addition, the empirical example is provided. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Abrahamowicz M. (1985): Konstrukcja syntetycznych mierników rozwoju w świetle twierdzenia Arrowa. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 311, s. 5-25.
  2. Bąk A. (1999): Modelowanie symulacyjne wybranych algorytmów wielowymiarowej analizy porównawczej w języku C++. Wrocław: Wyd. AE.
  3. Borys T. (1984): Kategoria jakości w statystycznej analizie porównawczej. Wrocław: Wyd. AE. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 284., Seria: Monografie i Opracowania, nr 23.
  4. Czerwiński Z. (1999): Granice stosowalności teorii prawdopodobieństwa. [w:] Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych. Red. A. Zeliaś. Kraków: Wyd. AE, s. 73-83.
  5. Duliniec E. (1994): Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: PWN.
  6. Foxall G.R., Goldsmith R.E. (1998): Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu. Warszawa: PWN.
  7. Gordon A.D. (1999): Classification. 2nd Edition. London: Chapman and Hall/CRC.
  8. Grabiński T. (1984): Wielowymiarowa analiza porównawcza w badaniach dynamiki zjawisk ekonomicznych. Kraków: Wyd. AE. "Zeszyty Naukowe AE w Krakowie", Seria specjalna: Monografie, nr 61.
  9. Hellwig Z. (1968): Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju i strukturę wykwalifikowanych kadr. "Przegląd Statystyczny" z. 4, s. 307-327.
  10. Jajuga K., Walesiak M., Bąk A. (2003): On the General Distance Measure. [w:] M. Schwaiger, O. Opitz (eds.): Exploratory Data Analysis in Empirical Research. Berlin, Heidelberg: Springer- Verlag, s. 104-109.
  11. Komputerowy słownik języka polskiego (1998). Warszawa: PWN.
  12. Walesiak M. (1990): Syntetyczne badania porównawcze w świetle teorii pomiaru. "Przegląd Statystyczny" z. 1-2, s. 37-46.
  13. Walesiak M. (1993): Statystyczna analiza wielowymiarowa w badaniach marketingowych. Wrocław: Wyd. AE. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 654., Seria: Monografie i Opracowania, nr 101.
  14. Walesiak M. (1996): Metody analizy danych marketingowych. Warszawa: PWN.
  15. Walesiak M. (1999): Distance Measure for Ordinal Data. "Argumenta Oeconomica", No 2 (8), s. 167-173.
  16. Walesiak M. (2002): Propozycja uogólnionej miary odległości w statystycznej analizie wielowymiarowej. [w:] Statystyka regionalna w służbie samorządu lokalnego i biznesu. Red. J. Paradysz. Poznań: Internetowa Oficyna Wydawnicza, Centrum Statystyki Regionalnej, Akademia Ekonomiczna, s. 115-121.
  17. Walesiak M. (2002): Uogólniona miara odległości w statystycznej analizie wielowymiarowej. Wrocław: Wyd. AE.
  18. Walesiak M., Bąk A. (2000): Conjoint analysis w badaniach marketingowych. Wrocław: Wyd. AE.
  19. Walesiak M., Bąk A, Jajuga K. (2001): Uogólniona miara odległości - badania symulacyjne. [w:] Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania. Taksonomia 9. Red. K. Jajuga, M. Walesiak. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 942, s. 116-127.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
1507-3866
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu