BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bednarska-Olejniczak Dorota (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Corporate Social Responsibility as Part of Company Image Management in Banking Institutions
Społeczna odpowiedzialność biznesu a kształtowanie wizerunku banku
Source
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2016, R. 15, nr 2, s. 5-14, tab., bibliogr. 11 poz.
Keyword
Wizerunek banku, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Bankowość detaliczna
Bank image, Corporate Social Responsibility (CSR), Retail banking
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest określenie, w jaki sposób i w jakim zakresie wiodące banki detaliczne w Polsce wdrażają obecnie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), z uwzględnieniem ich wpływu na kształtowanie wizerunku banku jako instytucji zaufania publicznego. Wykorzystane metody badań to krytyczna analiza literatury przedmiotu z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, bankowości i marketingu oraz analiza danych wtórnych dotyczących działań banków detalicznych podejmowanych w obszarze CSR. Analizowane dane pochodzą z raportów CSR oraz stron internetowych wybranych banków. W wyniku badań stwierdzono, iż wszystkie badane banki podejmują działania związane z odpowiedzialnością społeczną, we wszystkich czterech obszarach wyłonionych na podstawie wytycznych normy ISO 26000 i standardów Global Compact. Są to działania związane z odpowiedzialnym podejściem do klientów i rynku, działania adresowane do pracowników oraz społeczności lokalnych, działania zmierzające do ochrony środowiska naturalnego. Analiza rankingów specjalistycznych oraz raportów CSR wskazuje na strategiczny charakter aktywności podejmowanych przez badane banki. (abstrakt oryginalny)

The scope and the predominant approaches to corporate social responsibility (CSR) are discussed, as employed by the leading Polish retail banking institutions at present, together with analyses of the impact made by CSR activities upon the business image of banks as institutions of public trust. This study was based on critical analyses of available literature on corporate social responsibility, banking and marketing, and analyses of secondary sources on CSR activities employed by retail banks. Secondary data was obtained from official CSR reports and announcements published on the webpages of selected banking institutions in Poland. The study confirmed the involvement of all banks in CSR-related activities in all four areas specified in the provisions of the ISO 26000 standard and the Global Compact initiative quidelines, namely: responsible approach to customers and markets, activities addressed to employees, support for local communities, and protection of natural environment. The analysis of specialist rankings and official CSR reports seems to confirm the strategic character of the CSR activities employed by the selected representatives of the banking sector. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Altkorn, J. (1999). Strategia marki. PWE, Warszawa (in Polish).
  2. Ararat, M. (2007). Corporate Social Responsibility Across Middle East and North Africa. Working Paper Series. Sabanci University, School of Management, Corporate Governance Forum.
  3. Azim, M.T., Diyab, A.A., Al-Sabaan, S.A. (2014). CSR, Employee Job Attitude and Behavior: Saudi Bank Experience. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 43 E, 25-47.
  4. Fatma, M., Rahman, Z., Khan, I. (2015). Building company reputation and brand equity through CSR: the mediating role of trust. International Journal of Bank Marketing, 33, 6, 840-856.
  5. Gostomski, E. (2009). Społeczna odpowiedzialność banków w dobie kryzysu finansowego. [In:] M. Bąk, P. Kulawczuk (Eds), Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych. IBnDiPP Uniwersytet Gdański, Warszawa (in Polish).
  6. Islam, Z.M., Ahmed, S.U., Hasan, I. (2012). Corporate Social Responsibility and Financial Performance Linkage: Evidence from the Banking Sector of Bangladesh. Journal of Organizational Management, 1, 14-21.
  7. Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57, 3.
  8. Korenik, D. (2009). Odpowiedzialność banku komercyjnego. Próba syntezy. Difin, Warszawa (in Polish).
  9. Sen, S., Bhattacharya, C.B. (2001). Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer's Reactions to Corporate Social Responsibility. Journal of Marketing Research, 38, 2, 225-243.
  10. Yiannaki, S.M. (2010). CSR's Role within Banking in Post Financial Crisis. Adaptive Options: A Global Network of Change and Development Professionals and Practitioners, 4, 2, 22-24.
  11. Żyminkowski, T. (2003). Kształtowanie wizerunku banku. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań (in Polish).
Cited by
Show
ISSN
1644-0757
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu