BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Rószkiewicz Małgorzata (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Metody predykcji w analitycznym Consumer Relation Management na potrzeby marketingu relacji
Prediction methods in analytical CRM for relationship marketing
Source
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2016, nr 40, s. 123-138, tab., bibliorg. 16 poz.
Issue title
Rynki usług cyfrowych : uwarunkowania, trendy, metody
Keyword
Zarządzanie przedsiębiorstwem, Marketing relacji, Akcjonariusz, Zarządzanie Kontaktami z Klientem
Enterprise management, Relationship marketing, Shareholders, Customer Relationship Management (CRM)
Note
streszcz., summ.
Abstract
Model hybrydowy pozwala porównać efekt oddziaływania na prawdopodobieństwo przynależności do grupy docelowej każdej kategorii z tych predyktorów, które okazały się istotne, względem właściwej dla każdego z nich kategorii referencyjnej przy kontrolowanym wpływie pozostałych. Stworzył również możliwość oceny efektu interakcji między predyktorami. Uzyskane rozwiązanie ujawniło, iż interakcje te mają ściśle określone, lokalne uwarunkowania. Hybrydyzacja dostarczyła zatem zarówno waloru eksplikacyjnego dla efektów głównych oraz efektów złożonych z konfiguracji predyktorów, jak i waloru predykcyjnego, osiągając satysfakcjonującą poprawność przewidywań.(fragment tekstu)

Close contacts with the customer, analysis of customer service costs and revenues generated by them, databases and information technology have become the prerequisites for an effective marketing orientation. Analysis cannot do without models referring to the conditions of companies' activities. Models of the instruments of market influence allow to predict the results of the planned activities in the changing market environment. For these reasons, much attention is paid to the design and formal verification of empirical models optimising marketing communication addressed to the client in order to develop the client's value for the company. The paper reviews the formal models used to optimise the selection of target groups for marketing communications in analytical Customer Relation Management. The effectiveness of parametric, non-parametric and semi-parametric predictive tools is discussed. The paper also considers a quantitative approach to the optimisation of target groups among Polish households that was to participate in the scientific project entitled "Determiners of decisions concerning education". The hybrid approach was also described. In this case, this kind of approach consists in combining data mining tools (classification tree) with other analytical tools (logistic regression).(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Berger P., Bolton R., Bosman D., Briggs E., Kumar V., Parasuraman A., Terry C., Marketing Actions and the Value of Customer Base. A Framework for Customer Asset Management, "Journal of Service Research" 2002, vol. 5, no. 1.
  2. Buzzell R. D., Gale B. T., The PIMS Principles:Linking Strategy to Performance, Free Press, New York 1987.
  3. Greene W. H., Econometric Analysis, Prentice Hall International Inc., Upper Saddle River 2000.
  4. Gruszczyński M., Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2002.
  5. Gummesson E., Total Relationship Marketing, Butterworth-Heinemann, Oxford 2008.
  6. Łapczyński M., Hybrydowe modele predykcyjne w marketingu relacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2015.
  7. Łapczyński M., Modele hybrydowe CART-LOGIT w analizie danych rynkowych, "Prace Naukowe" Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 51, Projektowanie, ocena i wykorzystanie danych rynkowych, red. J. Dziechciarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  8. Maddala G., Intruduction to Economwetrics, John Wiley & Sons Ltd, Chichester 2001.
  9. Manski C. F., Maximum score estimation of the stochastic utility model of choice, "Journal of Economietrics" 1975, no. 3.
  10. Nagi E. W. T., Xiu L., Chau D. C. K., Application of Data Mining Techniques in Customer Relationship Management, "A Literature Review and Classification. Expert System with Application" 2009, no. 36.
  11. Noori H., Radford R., Production and operation management. Total Quality and responsiveness, McGraw-Hill, New York 1995.
  12. Otto J., Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2004.
  13. Owczarczuk M., Estymatory typu Maximum score dla wybranych modeli mikroekonometrycznych, praca doktorska, Kolegium Analiz Ekonomicznych, SGH, Warszawa, 2009.
  14. Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  15. http://www.ge.com/en/company/companyinfo/at_a_glance/key_growth_initiatives.htm
  16. . http://www.valuebasedmanagement.net/methods_valuecreationindex.html
Cited by
Show
ISSN
1232-4671
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu