BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kamińska-Radomska Irena (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach; Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Title
Kulturowe uwarunkowania kierowania zespołem ludzkim
The Cultural Context of Managing Teams of People
Source
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2016, nr 5, s. 105-115, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Keyword
Kultura zarządzania, Kultura, Kultura organizacyjna, Zarządzanie, Komunikowanie międzykulturowe, Zarządzanie zespołem ludzkim
Management culture, Culture, Organisational culture, Management, Intercultural communication, Team management
Note
streszcz., summ.
Abstract
Dla zapewnienia sukcesu w kierowaniu zespołem ludzkim istotne jest uwzględnienie kultury organizacji, którą tworzą wszyscy jej członkowie, niezależnie od tego, czy pochodzą z jednego kraju, czy jest to zespół wielonarodowy. Nie istnieje jeden uniwersalny ponadnarodowy model kierowania zespołem. Te same rozwiązania, które są skuteczne w jednym kraju, mogą być przyczyną niepowodzeń w kierowaniu zespołem w innym. Poznanie kultury zarządzanej organizacji - z punktu widzenia różnic kulturowych - znacznie ułatwia kierowanie zespołem ludzkim, pozwala usprawnić komunikację międzyludzką i w konsekwencji osiągać cele. Dobranie właściwych metod diagnozowania kultury i doskonalenia komunikacji interpersonalnej przynosi dobre rezultaty. W artykule przedstawiono szereg doświadczeń przeprowadzonych podczas zajęć warsztatowych w organizacjach oraz ćwiczeń z grupami studentów. (abstrakt oryginalny)

It is vital to take into account the organizational culture that is created by all organization members, regardless of whether they are from a single country or form a multinational team, to guarantee success in managing a team of people. There is no single, universal model of managing a team that spans all nationalities. The same solutions that are effective in one country may be the cause of failure in managing a team in another. Learning the management culture of an organization from the point of view of cultural differences significantly facilitates the management of a team of people and allows improved efficiency in interpersonal communications, which ultimately makes it possible to achieve goals. Choosing the proper methods for diagnosing a culture and improving interpersonal communications makes possible the achievement of good results. This article presents a series of experiments performed during workshops in organizations as well as during exercises with groups of students. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Brannen M.Y. (2003), What is culture and why does it matter? w Boyacigiller N.A., Goodman R.A., Phillips M.E. (red.), Crossing Cultures, Insights from Master Teachers, New York, Routledge.
  2. Czarniawska B. (2013), Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań, Warszawa, Poltext.
  3. Fowler S., Mumford M. (1995), Intercultural Sourcebook: Cross-Cultural Training Меthods, Yarmouth, Intercultural Press Inc.
  4. Gajdzik B. (2016), Różnorodność płciowa w przedsiębiorstwie hutniczym, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4.
  5. Gesteland R. (2000), Różnice kulturowe, a zachowania w biznesie, Warszawa, WN PWN.
  6. Hofstede G., Pedersen Р.В., Hofstede G. (2002), Exploring Culture, Exercises, Stories and Synthetic Cultures, Yarmouth, Boston, London, Intercultural Press Inc.
  7. Hofstede G., The Hofstede centre, dostęp 19 maja 2016, < https://geert-hofstede.com/poland.html >.
  8. Jenner S.R. (2003), Apples and Oranges: an experiential exercise in crossing cultures, w Boyacigiller N.A., Goodman R.A., Phillips M.E. (red.), Crossing Cultures, Insights from Master Teachers, New York, Routledge.
  9. Kostera M. (2003), Antropologia organizacji, metodologia badań terenowych, Warszawa, WN PWN.
  10. Marx E. (2000), Przełamywanie szoku kulturowego. Czego potrzebujesz aby odnieść sukces w międzynarodowym biznesie, Warszawa, Agencja Wydawnicza Placet.
  11. Ożóg K. (2014), Współczesna polska grzeczność językowa a postmodernizm, w Bloch J., Lewandowska-Jaros D., Pawelec R. (red.), Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW.
  12. Stasik D. (2007), O grzeczności po indyjsku, w Marcjanik M. (red.), Grzeczność na krańcach świata, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  13. Thiagarajan S. (2003), Design Your Own Games and Activities. Thiagi's Templates for Performance Improvement, San Francisco, Pfeifer.
  14. Trompenaars F., Hampden-Turner C. (1998), Riding The Waves of Culture, London, Nicolas Brealey Publishing.
  15. Wasylewicz J. (2005), Grzeczność holenderska w oczach Polaka, w Marcjanik M. (red.), Grzeczność nasza i obca, Warszawa, Wydawnictwo Trio.
  16. Wiśniewska S. (2016), Zarządzanie różnorodnością kulturową - aspekt teoretyczno-praktyczny, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4.
Cited by
Show
ISSN
1641-0874
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu