BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Gosik Blanka (Uniwersytet Łódzki), Piech Maria (Uniwersytet Łódzki)
Title
Rola centrum handlowego w procesie gentryfikacji miast
The Role of The Shopping Centre in The Process of Urban Gentrification
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 443, s. 79-88, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Gospodarka przestrzenna XXI wieku
Keyword
Gentryfikacja, Centra handlowe, Rewitalizacja, Rozwój miasta
Gentrification, Shopping centres, Revitalization, City development
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem badań jest zwrócenie uwagi na rolę centrów handlowych w procesie gentryfikacji miast średniej wielkości. Centra handlowe nowej generacji zmieniają oblicze wielu polskich miast w XXI wieku. Są one symbolem urbanistycznych i gospodarczych przekształceń Polski. Jako nowe świątynie konsumpcji, stały się one również dla wielu mieszkańców niezwykle ważnym, a nawet kultowym miejscem spędzania wolnego czasu. W artykule przedstawiono m.in. wyniki prowadzonych przez autorki badań nad postrzeganiem znaczenia centrów handlowych w organizacji ładu przestrzennego w mieście. Metody pracy obejmowały zarówno analizę literatury przedmiotu, jak i etap badań terenowych prowadzonych w czterech miastach: Bełchatowie, Pabianicach, Piotrkowie Trybunalskim i Tomaszowie Mazowieckim. Podczas badań terenowych dokonano inwentaryzacji analizowanych obiektów, a także przeprowadzono ankiety z mieszkańcami badanych miast. Warto podkreślić, że każde z tych miast miało zbliżoną kartę historii związaną z przemysłem włókienniczym, po którym zostały zdegradowane tereny i liczne obiekty w ruinie możliwe do ponownego zagospodarowania(abstrakt oryginalny)

The purpose of these studies is to draw attention to the role of shopping centres in the process of urban gentrification of medium-sized cities. The new generation shopping centres are changing the face of many Polish cities in the XXI century. They are a symbol of urban and economic transformations of Poland. As a new temples of consumption they have become very important, even cult places of leisure activities for many people. In the article, among others, the results of investigations conducted by the authors are presented which consider the perception of the importance of shopping centers in the organization of spatial order in the city. Working methods included the analysis of subject literature as well as the stage of field research conducted among residents of four cities: Bełchatów, Pabianice, Piotrków Trybunalski and Tomaszów Mazowiecki. Each of these cities has similar historical background connected with the textile industry, after which degraded lands and numerous buildings in ruins have been left being possible to redevelop(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  2. Bierwiaczonek K., Lewicka B., Nawrocki T., 2012, Rynki, malle i cmentarze. Przestrzeń publiczna miast śląskich w ujęciu socjologicznym, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
  3. Butler T., 2005, Gentrification, [w:] Buck N. et al. (ed.) Changing cities. Rethinking urban competitiveness cohesion and governance, Palgrave Macmillan, Basingstoke, New York.
  4. Butler T., 2007, For gentrification?, Environment and Planning A, 39 (1).
  5. Celińska-Janowicz D., 2011, Centra handlowe wobec miejskiej przestrzeni publicznej - nie tylko imitacja, [w:] Jażdżewska I. (red.) Człowiek w przestrzeni publicznej, XXIV Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  6. Glass R., 1964, Introduction to London: Aspects of Change, Centre for Urban Studies, London (przedruk w: Glass R., 1989 Clichés of Urban Doom, Blackwell, Oxford).
  7. Gosik B., 2014, Wpływ wielkopowierzchniowego obiektu handlowego na upadłość firm handlowo-usługowych. Przykład Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim, [w:] Zimon G., Chłodnicka H. (red.), Predykcja upadłości w obecnych warunkach gospodarowania, Pobitno Oficyna Wydawnicza, Rzeszów.
  8. Górczyńska M., 2012, Gentryfikacja: proces eklektyczny czy jednorodny?, [w:] Jakóbczyk-Gryszkiewicz J. (red.), Procesy gentryfikacji w mieście. Część I, XXV Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  9. Grzeszczak J., 2010, Gentryfikacja osadnictwa. Charakterystyka, rozwój koncepcji badawczych i przegląd wyjaśnień, Monografie IGiPZ PAN, 11, Warszawa.
  10. Jadach-Sepioło A., 2009, Wpływ gentryfikacji na zachowanie tożsamości miejsca, [w:] Gutowski B. (red.), Fenomen genius loci. Tożsamość miejsca w kontekście historycznym i współczesnym, Muzeum Pałac w Wilanowie, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
  11. Kaczmarek S., 2001, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Nowy wymiar w rozwoju miast, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  12. Kłosiewicz-Górecka U. (red.), 2011, Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011, IBRKK, Warszawa.
  13. Ledwon S., 2008, Wpływ współczesnych obiektów handlowych na strukturę śródmieść, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
  14. Palej M., 2010, Hybrydy - nowe elementy w strukturze miast, Czasopismo Techniczne. Architektura, 6-A, Politechnika Krakowska, Kraków.
  15. Rynek powierzchni handlowych - raport CBRE, 2013.
  16. Rynek wewnętrzny w 2013 r. Informacje i opracowania statystyczne, 2014, GUS, Warszawa.
  17. www.dlahandlu.pl/tagi/Galeria-Bawelnianka.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.443.07
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu