BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grzywińska-Rąpca Małgorzata (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Grzybowska-Brzezińska Mariola (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Title
Determinanty e-zakupów na rynku żywności
Determinants of e-shopping in the food market
Source
Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlowa, 2016, nr 40, s. 469-478, wykr., bibliogr. 12 poz.
Issue title
Rynki usług cyfrowych : uwarunkowania, trendy, metody
Keyword
Handel elektroniczny, Internet, Żywność, Zachowania konsumenta, Rozwój technologii informacyjnej
e-commerce, Internet, Food, Consumer behaviour, Information technology development
Note
streszcz., summ.
Abstract
Dynamiczny rozwój handlu elektronicznego w Polsce jest czynnikiem wpływającym na zmianę postaw i zachowań konsumentów oraz ich stosunek do zakupów on-line. Rozwój handlu elektronicznego oraz jego dynamika w dużej mierze będą zależeć od stworzenia e-konsumentom poczucia bezpieczeństwa w sieci, z dużym naciskiem na bezpieczeństwo dokonywania zakupów w formie elektronicznej2. Zakupy przez Internet nie są rewolucją w handlu, ale raczej efektem jego ewolucji. Dlatego też e-konsumenci swoje oczekiwania odnośnie do e-zakupów budują na podstawie doświadczeń płynących z zakupów w formie tradycyjnej3. W związku z rozwojem technologii informacyjno-telekomunikacyjnych poszerza się dostęp do informacji o towarach i usługach oraz do ich zasobów oferowanych w sieci. Zwiększają się zatem możliwości wyboru przy zakupach on-line. A to z kolei jest przyczyną zmian w decyzjach i zachowaniach konsumentów opisywanych jako e-konsumenci czy konsumenci digitalni. (fragment tekstu)

The electronic trade in food in Poland is currently developing intensely. The number of online stores having food in their offer is going up, the group of consumers who buy food in such a way is also growing, and these customers are willing to come back. Prospects for the development of an online food market in Poland seem to be optimistic. The respondents who participated in the study benefit from this form of food shopping. They do it repeatedly, and - as the deliveries arrive on time and potential complaints are dealt with swiftly - become less afraid to buy food online. Among the factors that account for the success of electronic food shopping are the large number of market participants (buyers and sellers), a large volume of trade, and hence, the low cost of market participation, community building, and brand building.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A., E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa 2009.
  2. Domański T., Bryła P., Marketing produktów żywnościowych, PWE, Warszawa 2010.
  3. E-commerce. Handel internetowy, red. J. Wawrzynek, Wydawnictwo Conlinuo, Wrocław 2000.
  4. Michalczyk L., Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce, "Handel Wewnętrzny" 2012, nr 6, s. 21-29.
  5. Oleksiuk A., Konsument na rynku e-commerce, PU Compus, Kielce 2006.
  6. Romaniuk K., Kosmalski G., Aukcje internetowe jako element rynku e-commerce w Polsce, "Marketing i Rynek" 2009, nr 16 (04), s. 23-28.
  7. Sławińska M., Handel we współczesnej gospodarce. Źródła i przejawy innowacyjności, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
  8. Strzębnicki D., Uwarunkowania rozwoju handlu elektronicznego bussines-to-business na rynku produktów rolnych i żywnościowych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2013.
  9. Szopiński T., E-konsument na rynku usług, CeDeWu, Warszawa 2012.
  10. Szymanowski W., Zarządzanie łańcuchami dostaw żywności w Polsce. Kierunki zmian,Difin, Warszawa 2008.
  11. Wielki J., Elektroniczny marketing poprzez Internet, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000.
  12. Windham L., Orton K., Dusza nowego konsumenta. Postawy, zachowania i preferencje e-klientów, CeDeWu, Warszawa 2001.
Cited by
Show
ISSN
1232-4671
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu