BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kaczor Agnieszka (Akademia Ignatianum w Krakowie)
Title
Aksjologiczny wymiar pracy w procesie wychowania. Szkoła miejscem wychowania do pracy i przez pracę
Work as a Value in the Process of Education. School as the Place of Education through Work and to Work
Source
Horyzonty Wychowania, 2015, vol. 14, nr 32, s. 171-182, bibliogr. 11 poz.
Horizons of Education
Issue title
Starość
Keyword
Wychowanie, Praca, Edukacja, Dzieci szkolne, Nauczyciele
Parenting, Labour, Education, School children, Teachers
Note
streszcz., summ.
Abstract
Podjęcie nowej roli społecznej, jaką bez wątpienia jest dla dziecka w wieku sześciu/siedmiu lat rola ucznia, wiąże się z szeregiem zmian w jego życiu. Wejście w nowe, szkolne środowisko skutkuje nie tylko doświadczaniem innego rodzaju wpływów społecznych, lecz wiąże się także z podejmowaniem aktywności sterowanej przez obowiązki i normy społeczne. Znaczące miejsce w budżecie czasu dziecka zaczyna odgrywać praca. Postrzegana w kategoriach dobra, praca staje się wartością wychowawczą, stąd też wspierający dziecko w procesie jego rozwoju nauczyciel prowadzi je drogą wychowania do pracy i przez pracę. (abstrakt oryginalny)

Taking on a new social role of a pupil at the age of six or seven is connected with a number of changes in each child's life. Entering a new - school - environment results not only in being exposed to new kinds of social influence but is also connected with performing activities governed by responsibilities and social norms. Work begins to play a significant role in the child's life. Perceived in the terms of goodness, work becomes an educational value, thus a teacher, who supports children in the process of their development, leads them along the path of education through work and to work. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Jamiński A., Wychowanie przez pracę. Z doświadczeń "Szkoły Dziesiątej" w Lublinie, WSiP, Lublin 1974.
  2. Komar W., Wychowanie przez pracę w szkole ogólnokształcącej, WSiP, Warszawa 1986.
  3. Kozak W., Wychowanie do pracy przez pracę w szkolnictwie podstawowym, w: Kształcenie i wychowanie do pracy przez pracę uczniów szkół ogólnokształcących, red. M. Rataj, Instytut Programów Szkolnych MEN, Warszawa 1988.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1997.
  5. Marszałek L., Wychowanie do pracy procesem integrującym prawa i obowiązki dziecka przedszkolnego, "Seminare" 2010, nr 28.
  6. Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, WSiP, Warszawa 1998.
  7. Oborski P., Z psychologii szkolnego lenistwa, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1948.
  8. Psychologia rozwojowa, red. P. Bryant, A.M. Colman, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1995.
  9. Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, PWN, Warszawa 2011.
  10. Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  11. Witkowski L., Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo Wit-Graf, Toruń 2000.
Cited by
Show
ISSN
2391-9485
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.17399/HW.2015.143209
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu