- Author
- Kulisz Marek, Zbigniew (Akademia Podlaska Siedlce)
- Title
- Systemowe ujęcie procesu realizacji usługi bezpieczeństwa narodowego w resorcie środowiska
Systemic Approach of the Implementation of the National Security Service in the Ministry of Environment - Source
- Doctrina. Studia społeczno-polityczne, 2009, nr 6, s. 229-243, przypisy
Doctrina. Social and Political Journal - Keyword
- Bezpieczeństwo narodowe, Bezpieczeństwo ekologiczne, Ochrona środowiska, Potencjał wojskowy
National security, Environmental security, Environmental protection, Military potential - Note
- summ.
- Abstract
- Od początku okresu transformacji ustrojowej następowały zmiany w pojmowaniu bezpieczeństwa. Wskazywano wręcz, że "(...) o stanie bezpieczeństwa państwa nie stanowił już tylko i wyłącznie jego potencjał militarny (jako element przeciwdziałania zagrożeniom militarnym i zapewnienia nienaruszalności granic państwa), ale również sytuacja społeczna, stan gospodarki, czy chociażby środowiska naturalnego - czyli elementy służące zaspokojeniu podstawowych potrzeb ludzkich takich jak potrzeba: istnienia, stabilności, tożsamości, dobrobytu, zadowolenia itp." Sprawne zarządzanie na szczeblu strategicznym państwa, w sytuacji zaistnienia wyzwań dla szeroko rozumianego bezpieczeństwo państwa, wymaga od Rady Ministrów (rząd) niezwłocznego (natychmiastowego) i skutecznego reagowania na konkretne sytuacje tak, aby zapewnić stabilność funkcjonowania państwa zarówno w wymiarze zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Na podejmowanie decyzji przez rząd mają wpływ niewątpliwie działania poszczególnych ministrów - członków Rady Ministrów. To od ich sprawności funkcjonowania zależą wyniki pracy całej Rady Ministrów. W tym względzie warto dokonać wnikliwej analizy nie tyle zadań ministra środowiska z obszaru bezpieczeństwa ekologicznego, ale przede wszystkim spojrzeć szerzej na rolę resortu środowiska w systemie realizującym kompleksową usługę bezpieczeństwa narodowego. (fragment tekstu)
Analysis of system structure and tasks of the Ministry of Environment showed that the Minister of the Environment has a rich background of knowledge, not only to stimulate the country's development process to threat the environment and its natural resources as little as possible. The expanded terrain structure of the Ministry of Environment's subordinated or supervised public administrations and agencies enables to actively involve in the process of implementation of the national security services at all levels of government. Responsibilities of the Minister of Environment, as presented, in both branches of government (environment and administration of water) fits perfectly in a systemic approach to the implementation of the national security services. In this regard, elements of the organization Ministry of Environment are specific national security subsystem. In addition to activities of those elements are the ..National meteorological and hydrological service" and "National hydrogeological service", where information on dangerous phenomena occurring in the atmosphere and hydrosphere, or in areas of power supply and charging the groundwater are a source of information for the public authorities about possible risks and high need to prevent them.(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Ocena i prognoza zagrożeń polityczno-militarnych RP oraz właściwości przyszłych działań wojennych, red. A. Madejski, Warszawa 1992, s. 4.
- J. Stańczyk, Przeobrażenia międzynarodowego układu sił w Europie na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Analiza uwarunkowań i mechanizmów w kontekście bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 1999.
- Zarządzanie bezpieczeństwem narodowym, cz. 1, red. T. Jemioło, Warszawa 2006, s. 13.
- M.Z. Kulisz, Zarządzanie strategiczne bezpieczeństwem Rzeczypospolitej Polskiej. Racjonalność działań głównych organów władzy wykonawczej w procesie zapewniania bezpieczeństwa państwa, Radom 2010, s. 393.
- Dziennik Ustaw (dalej - Dz.U.) 2003, nr 24, poz. 199, z późn. zm.
- Ustawa z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (ibidem 2007, nr 65, poz. 437 z późn. zm.)
- Ustawa z 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, Dz.U. 2001, nr 76, poz. 811, art. 12, ust. 1, z późn. zm.
- Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, ibidem 2001, nr 62, poz. 627, z późn. zm.
- Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, ibidem 2009, nr 151, poz. 1220, art. 5, pkt 2b, z późn. zm.
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ibidem 2008, nr 199, poz. 1227, art. 127, z późn. zm.
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze, ibidem 2005, nr 228, poz. 1947, z późn. zm.
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, ibidem, nr 239, poz. 2019, art. 90, z późn. zm.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 sierpnia 2007 r. w sprawie podmiotów, którym Państwowa Służba Hydrologiczno-Meteorologiczna i Państwowa Służba Hydrogeologiczna są obowiązane przekazywać ostrzeżenia, prognozy, komunikaty i biuletyny oraz sposobu i częstotliwości ich przekazywania (ibidem 2007, nr 158, poz. 1114).
- Strategia bezpieczeństwa narodowego RP, Warszawa 2007, pkt 4, s. 3.
- Dz.U. 2004, nr 241, poz. 2416, z późn. zm.
- Cited by
- ISSN
- 1730-0274
- Language
- pol