BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Domański Czesław (Uniwersytet Łódzki)
Title
Wyzwania w zakresie edukacji statystycznej społeczeństwa
Challenges to Statistical Education of the Society
Source
Wiadomości Statystyczne, 2016, nr 9, s. 109-115, bibliogr. s. 115
Keyword
Edukacja, Statystyka, Informacja statystyczna, Społeczeństwo informacyjne
Education, Statistics, Statistical information, Information society
Note
streszcz., summ., rez.
Abstract
W artykule omówiono najnowsze wyzwania badawcze i dydaktyczne związane z edukacją statystyczną społeczeństwa. Rewolucja technologiczna powoduje radykalne zmiany życia gospodarczego i społecznego. Wymagają one przekształcenia sposobu myślenia i działania. Społeczeństwu potrzebna jest statystyka, która dostarcza informacji o kraju i jego sąsiadach, ponieważ dzięki niej obywatele mogą aktywnie uczestniczyć w procesach demokratycznych. Te nowe warunki określają zadania stawiane przed statystykami - rozwijanie umiejętności statystycznych oraz dostosowanie przekazu informacji statystycznej do potrzeb obywateli. (abstrakt oryginalny)

The article discusses the latest challenges of research and teaching related to statistical education of the society. The technological revolution change the economic and social life radically. They require a transformation of the way of thinking and acting. Society need statistics that provides information about the country and its neighbors. Through statistics citizens can actively participate in democratic processes. These new conditions define the tasks set for the statisticians - to develop statistics skills and adapt statistical information to the needs of citizens. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Domański, Cz., Jędrzejczak, A. (2015). Statistical computing in information society. Folia Oeco-nomica Stetinensia, De Gruyter Open, s. 145-152.
  2. Gal, I. (2002). Adult Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, vol. 70, s. 1-25.
  3. Gal, I. (2003). Teaching for Statistical Literacy and Services of Statistics Agencies. The American Statistician, vol. 57, no. 2.
  4. Kordos, J. (1999). Prace badawcze w zakresie edukacji statystycznej. Kwartalnik Statystyczny, nr 4, s. 45-47.
  5. Kordos, J. (2001). Czterowymiarowa struktura myślenia statystycznego w badaniu empirycznym. Kwartalnik Statystyczny, R. III, nr 1, s. 55-57.
  6. Moore, D. (Ed) (2001). Les représentations des langues et de leur apprentissage. Références, modeles, données et méthode. Paris, Coolection Crédif - Essais, Didier.
  7. Steen, L.A. (2001). Mathematics and Democracy: The Case for Quantitative Literacy. USA, Washington, DC, National Council on Education and the Disciplines.
  8. Stefanowicz, B. (1999). Funkcja informacji statystycznej. Kwartalnik Statystyczny, R. III, nr 1, s. 25 i 26.
  9. Stefanowicz, B. (2001). Edukacja statystyczna. Kwartalnik Statystyczny, R. III, nr 1, s. 57 i 58.
  10. Szreder, M. (2016). O niektórych nowych wyzwaniach i oczekiwaniach wobec statystyki. Wiadomości Statystyczne, nr 6, s. 1-9.
  11. Wallman, K.K. (1993). Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society. Journal of the American Statistical Association, vol. 88, s. 1-8.
Cited by
Show
ISSN
0043-518X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu