- Author
- Gruchman Bohdan
- Title
- Planowanie gospodarcze w warunkach samorządności terytorialnej
- Source
- Zeszyty Naukowe. Seria 1 / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 1985, nr 130, s. 101-107
- Issue title
- Finansowe podstawy rozwoju samorządności terytorialnej
- Keyword
- Planowanie gospodarcze, Samorząd terytorialny, Reformy gospodarcze, Planowanie społeczno-gospodarcze, Planowanie centralne
Economic planning, Local government, Economic reforms, Socio-economic planning, Central planning - Abstract
- Wprowadzenie samorządności terytorialnej, stanowiącej obok samodzielności przedsiębiorstw Istotny element reformy gospodarczej, powoduje zasadniczą zmianę charakteru, treści i trybu planowania gospodarczego w ogniwach terytorialnych - w miastach, gminach i województwach. Tę zmianę zapoczątkowała Ustawa z dnia 26.02.1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym, a jej końcowe rezultaty i szczegółowe przejawy zostaną ukształtowane przez dalsze akty ustawodawcze oraz przez przyszłą praktykę. Obecnie można wszakże określić główne kierunki zapoczątkowanych przemian oraz wysuwać postulaty i dezyderaty co do uregulowań szczegółowych. Samorządność terytorialna zakłada wysoki stopień samodzielności i autonomii w zakresie planowania gospodarczego. Zakres tej samodzielności i autonomii w poszczególnych ogniwach planowania terytorialnego powinien być całkowicie odmienny od tego jaki istniał dotychczas. Do momentu reformy planowania zakres samodzielności i autonomii był najmniejszy na szczeblu najniższymi w miastach i gminach. Był on znacznie szerszy na szczeblu wojewódzkim, ale i tu po reformie administracji z 1975 r. nastąpiło znaczne ograniczenie na rzecz szczebla centralnego. W warunkach samorządności terytorialnej konieczne jest odwrócenie powyższych relacji: najniższe ogniwa terytorialne powinny posiadać możliwie najszerszy zakres samodzielności i autonomii planowania, ograniczony jedynie względami racjonalności i koordynacji na wyższym szczeblu. Z pragmatycznego punktu widzenia powinno to oznaczać wydzielenie dziedzin planowania, w których rozstrzygnięcia planistyczne ogniw podstawowych byłyby ostateczne i niezależne od statutowych ingerencji szczebla wyższego. (fragment tekstu)
- Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business - Bibliography
- E. Gługiewicz, W. Isard, Sposoby ujmowania i rozwiązywania konfliktów w badaniach regionalnych. Zeszyty Naukowe AE w Poznaniu (w druku).
- P. Czechowski, Oddziaływanie władz terenowych na jednostki nie podporządkowane (koordynacja terenowa), w: Model władzy lokalnej w systemie reformy gospodarczej, praca zbiorowa pod red. M. Kuleszy, Uniwersytet Warszawski, listopad 1982.
- M. Opałło, Wnioski do planowania rozwoju społeczno-gospodarczego w układach terytorialnych, w: Rada Narodowa Gospodarka Administracja 1983 nr 7.
- Ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska z 31.1.1980 (Dz.U. nr 3, poz. 6).
- Ustawa z 26.2.1982 o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz.U. nr 7, poz. 51).
- Ustawa z 20.07.1983 o systemie rad narodowych i samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 41, poz. 185 z 1983 r.).
- Cited by
- ISSN
- 0208-4902
- Language
- pol