BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Badzińska Ewa (Politechnika Poznańska)
Title
The Exemplification of the Concept of Born-global Enterprises by Technology Start-ups
Koncepcja przedsiębiorstwa born-global na przykładzie start-upów technologicznych
Source
International Business and Global Economy, 2016, nr 35/2, s. 367-378, bibliogr. 31 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Keyword
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Mikroprzedsiębiorstwo, Studium przypadku, Przedsiębiorstwo typu start-up, Organizacja born global, Ekosystem biznesowy
Enterprise internationalization, Company on the international market, Micro-enterprise, Case study, Startup, Born global, Business ecosystem
Note
summ., streszcz.
Abstract
Celem naukowym artykułu jest próba syntezy poglądów przedstawicieli nauki na temat przedsiębiorstw born-global. Zwrócono uwagę na powszechnie stosowany aparat pojęciowy związany z tym zjawiskiem. W części empirycznej pracy zastosowano metodę studium przypadku w oparciu o start-upy technologiczne. Autorka wskazała przykłady czynników endogenicznych warunkujących proces wczesnej internacjonalizacji nowych przedsięwzięć gospodarczych oraz wpływ ekosystemu biznesowego na rozwój firm born-global. Analiza jakościowa mikro przedsiębiorstw z branży IT opartych na wiedzy potwierdziła, że start-upy technologiczne są w stanie skutecznie konkurować na rynku światowym. Przeprowadzone studium przypadku potwierdza założenie, że czynniki endogeniczne i środowisko zewnętrzne odgrywają istotną rolę zarówno w budowaniu postaw przedsiębiorczych, jak i w procesie wczesnej internacjonalizacji. Studia przypadków w zakresie globalnych start-upów technologicznych powinny rozwinąć istniejącą teorię i dostarczyć wyjaśnień zjawisk dotychczas nierozpoznanych.(abstrakt oryginalny)

The scientific purpose of the study is to attempt to compile the views of scholars on born-global enterprises. Attention was paid to a widely accepted conceptual apparatus associated with this phenomenon. The empirical part of the paper is based on a case study regarding technology start-ups. The author gives examples of endogenous factors influencing the early internationalization of new ventures as well as the impact of the business ecosystem on the growth of born-global enterprises. The qualitative case study analysis of the knowledge-based micro companies from the IT industry has shown that technology start-ups have been able to successfully compete on the global market. The provided examples confirm that endogenous factors and external environment undoubtedly play an important role in both the building of entrepreneurial orientation and the process of early internationalization. Case studies in the area of global technology start-ups should develop the existing theory and provide explanations of the hitherto unrecognized phenomena.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ahmad N., Seymour R.G., [n.d.], Defining Entrepreneurial Activity: Definitions Supporting Frameworks for Data Collection, OECD, http://www.oecd.org/std/business-stats/39651330.pdf [access: 12.02.2016].
  2. Badzińska E., 2014, Indywidualizacja rozwiązań ICT w praktyce gospodarczej na przykładzie start upów akademickich, Business Informatics, no. 2.
  3. Bailetti Т., 2012, Technology Entrepreneurship: Overview, Definition, and Distinctive Aspects, Technology Innovation Management Review, no. 2.
  4. Brazdauskaite G., Rasimaviciene D., 2015, Towards the Creative University: Developing a Conceptual Framework for Transdisciplinary Teamwork, Journal of Creativity and Business Innovation, no. 1.
  5. Cavusgil S.T., Knight G., 2009, Born Global Firms: A New International Enterprise, Business Expert Press, New York.
  6. Coviello N.E., McDougall P.P., Oviatt B.M., 2011, The Emergence, Advance and Future of International Entrepreneurship Research: An Introduction to the Special Forum, Journal of Business Venturing, no. 6.
  7. Cruz-Gonzälez J., López-Saez P., Navas-López J.E., Delgado-Verde M., 2015, Open Search Strategies and Firm Performance: The Different Moderating Role of Technological Environmental Dynamism, Technovation, no. 35, DOI: 10.1016/j.technovation.2014.09.001.
  8. Czakon W., 2011, Zastosowanie studiów przypadku w badaniach nauk o zarządzaniu, [in:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, ed. W. Czakon, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  9. Dyer J., Nobeoka K., 2000, Creating and Managing a High Performance Knowledge-Sharing Network: The Toyota Case, Strategie Management Journal, no. 3.
  10. Etzkowitz H., Sole F., Pique J.M., 2007, The Creation of Born Global Companies within the Science Cities: An Approach from Triple Helix, Engevista, no. 2.
  11. Gabrielsson M., Kirpalani V.H.M., 2012, Overview, Background and Historical Origin of Born Globals: Development of Theoretical and Empirical Research, [in:] Handbook of Research on Born Globals, eds. M. Gabrielsson, V.H.M. Kirpalani, Edward Elgar, Cheltenham.
  12. Glip Multitouch Solutions, http://www.glip.pl/ [access: 12.02.2016].
  13. Johanson J., Vahlne J.-E., 1990, The Mechanism of Internationalization, International Marketing Review, no. 4.
  14. Knight G., Cavusgil S.T., 1996, The Born Global Firm: A Challenge to Traditional Internationalization Theory, [in:] Advances in International Marketing, eds. S. Cavusgil, T. Madsen, Emerald Group, Bingley, UK.
  15. Leia Display System, http://leiadisplay.com/ [access: 12.02.2016].
  16. Loane S., Bell J., McNaughton R., 2007, A Cross-National Study on the Impact of Management Teams on the Rapid Internationalization of Small Firms, Journal of World Business, no. 4.
  17. Madsen Т.K., Servais P., 1997, The Internationalization of Born Globals: An Evolutionary Process?, International Business Review, no. 6.
  18. Maxwell J.A., 2005, Qualitative Research Design: An Interactive Approach, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
  19. McDougall P.P., Shane S., Oviatt B.M., 1994, Explaining the Formation of International New Ventures: The Limits of Theories from International Business Research, Journal of Business Venturing, no. 6.
  20. Mettler A., Williams A.D., 2011, The Rise of the Micro-Multinational: How Freelancers and Technology-Savvy Start-ups Are Driving Growth, Jobs and Innovation, Lisbon Council Policy Brief, no. 3.
  21. MindsEater, www.itprojectplace.com [access: 12.02.2016].
  22. Oviatt B.M., McDougall P.P., 1994, Toward a Theory of International New Ventures, Journal of International Business Studies, no. 1.
  23. Oviatt B.M., McDougall P.P., 2005, Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalization, Entrepreneurship: Theory and Practice, no. 5.
  24. Petti C. (ed.), 2012, Technological Entrepreneurship in China: How Does it Work?, Edward Elgar Publishing, Northampton, MA.
  25. Pock M., Hinterhuber H., 2011, Born Globals - Wie aus Start-ups internationale Unternehmen werden, Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, no. 2.
  26. Rennie M., 1993, Воrn Global, McKinsey Quarterly, http://www.mckinseyquarterly.com /Born_global_26 [access: 12.02.2016].
  27. Skrzypek E., 2009, Wiedza jako czynnik sukcesu w nowej gospodarce, [in:] Zarządzanie kapitałem ludzkim w gospodarce opartej na wiedzy, eds. E. Skrzypek, A. Sokół, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa.
  28. Szirmai A., Naude W., Goedhuys M., 2011, Entrepreneurship, Innovation, and Economic Development: An Overview, Oxford University Press, Oxford.
  29. Varian H.R., 2011, Micromultinationals Will Run the World, Foreign Policy, http://www.foreign- policy.com/articles/2011/08/15/micromultinationals_wilI_run_the_world [access: 12.02.2016].
  30. Wach K., 2015, Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship, Entrepreneurial Business and Economics Review, no. 2, DOI: 10.15678/EBER.2015.030202.
  31. Yin R.K., 1984, Case Study Research: Design and Methods, Sage Publishing, Beverly Hills.
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.16.070.5651
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu