- Author
- Koźlak Aleksandra (Uniwersytet Gdański)
- Title
- Zmiany strategii konkurowania podmiotów rynku transportu lotniczego w warunkach globalizacji
Changes in the Compatition Strategies of Entities in the Air Transport Market under Globalistaion - Source
- International Business and Global Economy, 2016, nr 35/2, s. 420-431, bibliogr. 20 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej - Keyword
- Porty lotnicze, Transport lotniczy, Alianse strategiczne
Airports, Air transport, Strategic alliances - Note
- summ., streszcz.
- Abstract
- W artykule omówiono zmiany w strategiach konkurencji podmiotów rynku lotniczego w ostatnich dekadach. Przedmiotem analizy jest współpraca nawiązywana między przewoźnikami lotniczymi, a także między przedsiębiorstwami przewozowymi a portami lotniczymi. Celem artykułu jest wykazanie, iż wiele zmian, które zaszły w podaży usług transportu lotniczego, było odpowiedzią na procesy globalizacji. Za taką zmianę należy uznać tendencję do konsolidacji podażowej strony rynku lotniczego oraz wzrost znaczenia kooperacyjnych strategii konkurencji. W transporcie lotniczym w warunkach globalnej konkurencji dominację na rynku przewozów pasażerskich mogą uzyskać tylko podmioty zdolne do wdrożenia strategii konkurencji, umożliwiającej osiągnięcie przewagi nad konkurentami, wyższego poziomu efektywności ekonomicznej i skutecznego przejmowania popytu dzięki zawieraniu aliansów strategicznych i podejmowaniu współpracy z innymi podmiotami rynku transportowego. (abstrakt oryginalny)
The article discusses the changes in the competition strategies of entities in the air transport market in recent decades. The subject of the analysis is cooperation between air carriers and between carriers and airports. The aim of this article is to prove that many changes which have taken place in the supply of air transport services were a response to globalization. Such a change is especially visible in the tendency to consolidate the supply side of the air transport market or in the increasing importance of cooperative competition strategy. In a global competition, the dominant position in the market of passenger air transport can be gained only by entities able to implement suitable strategies of competition. The article argues that such a strategy must allow for achieving a competitive advantage, a higher level of economic efficiency and effective takeover of demand. This, in turn, is enabled by entering strategic alliances and undertaking cooperative agreements with other entities in the air transport market(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Best H., 2015, Fast Travel Program Strategy, IATA, http://www.iata.org/whatwedo/passenger/ fast-travel/Documents/Fast-Travel-Program-Strategy-V7.pdf [dostęp: 25.03.2016].
- Goetz A.R., Budd L. (ed.), 2016, The Geographies of Air Transport, Routledge, London - New York.
- IATA, 2011, Innovation in Airline-Airport Cooperation, Press Release, no. 54, http://www. iata.org/pressroom/pr/Pages/2011-ll-02-01.aspx [dostęp: 25.03.2016].
- Koźlak A., 2008, Transport jako czynnik i przedmiot globalizacji, Przegląd Komunikacyjny, nr 9.
- Marciszewska E., 2001, Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, Monografie i Opracowania Szkoły Głównej Handlowej, nr 493, Warszawa.
- Media Center British Airways, 2013, http://www.britishairways.com/en-gb/bamediacentre/newsarticles?articlero=20131226065142#.VCHorpSSz6o [dostęp: 24.09.2014].
- Niehaus T.J., 2012, Airport partnerships. Business models with a future?, Airline Fleet Management, issue 77.
- Oneworld, 2015, Oneworld at a glance, https://www.oneworld.com/news-informatiori/one-world-fact-sheets/oneworld-at-a-glance/ [dostęp: 28.03.2016].
- Oum Tae H., Xiaowen F., 2009, Impacts of airports on airline competition. Focus on airport performance and airport-airline vertical relations, [w:] Competitive Interaction between Airports, Airlines and High-Speed Railways, OECD Publishing.
- Pearce В., Doernhoefer G., 2011, The economic benefits generated by alliances and joint ventures, IATA Economics Briefing, IATA.
- Pijet-Migoń E., 2012, Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, nr 25, Wrocław.
- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, 2016, http://www.pansa.pl/?menu_lewe=o_pazp &lang=_pl&opis=misja [dostęp: 25.03.2016].
- Rucińska D. (red.), 2015, Polski rynek usług transportowych. Funkcjonowanie - przemiany - rozwój, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Rucińska D., Ruciński A., Tłoczyński D., 2012, Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
- Serafin M., 2015, Alianse - ich obecna rola na globalnym rynku lotniczym, http://www.prti.pl/linie_lotnicze_artykuly,24977,2 [dostęp: 28.03.2016].
- Sky Team, 2015, Fact & Figures, http://www.skyteam.com/en/about/ [dostęp: 28.03.2016].
- Tłoczyński D., 2016, Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
- Tugores-Garcia A., 2012, Analysis of global airline alliances as a strategy for international network development, Massachusetts Institute of Technology, https://dspace.mit.edu/bitstream/ handle/1721.l/75853/821869736-MIT.pdf?sequence=2 [dostęp: 17.06.2016].
- WTO, International Trade Statistics 2015, https://www.wto.org/englisb/res_e/statis_e/its2015 _eAtsl5_world_trade_dev_e.pdf [dostęp: 25.03.2016].
- Zieliński M., 2010, Bezpieczeństwo w porcie lotniczym, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, nr 4, http://www.amw.gdynia.pl/library/File/ZN 2010/16Zielinski% 20M.pdf [dostęp: 25.03.2016].
- Cited by
- ISSN
- 2300-6102
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.16.074.5655