BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Klepacka Anna M. (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Wąsiewska Patrycja (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Title
Innowacje produktowe a preferencje klientów na przykładzie branży piekarniczej
Product Innovations and Client Preferences Basis on Baking Industry Example
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2016, T. 18, z. 3, s. 171-177, tab., bibliogr. 12 poz.
Keyword
Innowacje, Piekarnictwo, Wyniki badań, Statystyka opisowa, Preferencje konsumenta
Innovations, Bakery, Research results, Descriptive statistics, Consumer preferences
Note
streszcz., summ.
Abstract
W pracy badano preferencje klientów sklepu firmowego Spółdzielni Piekarsko-Ciastkarskiej w Warszawie w odniesieniu do cech pieczywa oraz bułek produkowanych przy użyciu innowacyjnej technologii cool rising. Pracę oparto o własne badania ankietowe przeprowadzone w listopadzie 2014 roku. Wśród ankietowanych dominowały kobiety, większość respondentów miała wykształcenie co najmniej średnie oraz dochody w przedziale od 1501 do 3000 zł. Według badanych najważniejsze cechy innowacyjnego pieczywa to: jak najdłuższe utrzymanie świeżości, delikatna i chrupiąca skórka oraz wyrazisty smak i aromat, a zatem cechy wypieków z ciasta przygotowanego metodą cool rising. Ponadto, klienci nie uznali ceny za cechę decydującą o zakupach w sklepie firmowym, co jest sprzeczne z opinią w branży, że wzrost cen jest główną przyczyną spadającej konsumpcji. Wyniki przedstawionych badań wskazują na cechy sensoryczne bułek jako te najistotniejsze w zachęceniu klientów do zakupu pieczywa. Zastosowanie innowacyjnej technologii wydaje się być uzasadnione w celu powstrzymania systematycznie spadającej konsumpcji wyrobów branży piekarniczej.(abstrakt oryginalny)

The study examines preferences of customers of the Spółdzielnia Piekarsko-Ciastkarska bakery in Warsaw regarding attributes of baked goods and rolls produced using the innovative technology "cool rising", which is a method of regulated dough preparation used in baking "crispy baked goods". The study applies own survey data collected in November 2014. The majority of respondents were women, most of respondents had at least high school education, and income between 1501PLN and 3000PLN. Summary of responses shows that the most important attributes of baked goods produced using the innovative technology include the longest period of maintaining freshness, delicate and crunchy surface, and well defined taste and aroma. It has to be stressed that bakery customers did not name price an attribute deciding about the purchase what seems to contradict the opinion coinciding with the Law of Demand expressed by the sector's leaders, namely that the price increase is the primary reason for the baked goods consumption decline. Results of this study indicate sensory attributes of rolls as the most important in encouraging purchase. The application of an innovative technology seems justified in order to stop the systematically declining consumption of bakery products.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. AIBI. 2015. Bread Market Report 2013. Bruksela. Belgia: Association Internationale de la Boulangerie Industrielle.
  2. Goryńska-Goldmann Elżbieta, Przemysław Ratajczak. 2010. Polski Rynek pieczywa po roku 2000. Roczniki Naukowe SERiA XII (4): 88-94.
  3. GUS. 2009. Budżetów gospodarstw domowych w 2008 roku. Warszawa.
  4. GUS. 2015. Budżetów gospodarstw domowych w 2014 roku. Warszawa.
  5. Klepacka Anna M., Ting Meng, Wojciech J. Florkowski. 2014. "Apples or oranges? Recent household fruit consumption in Poland". Roczniki Naukowe SERiA XVI (6): 220-229.
  6. Sajdakowska Marta. 2014. "Opinie konsumentów na temat innowacyjnego pieczywa w świetle badań jakościowych". Handel Wewnętrzny 6 (353): 116-130.
  7. SPC Krakowiaków. 2014. Materiały szkoleniowe pracowników Spółdzielni Piekarsko-Ciastkarskiej ,,Krakowiaków" w Warszawie.
  8. http://www.dlahandlu.pl/analiza-rynku/4-proc-spadek-spozycia-pieczywa-w-polsce,25381.html, dostęp 6.06.2016.
  9. http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3324777,sprzedaz-pieczywa-spada-piekarnie-na-krawedzi-oplacal nosci,id,t.html, dostęp 6.06.2016.
  10. http://www.portalspozywczy.pl/zboza/wiadomosci/instytut-polskie-pieczywo-liczba-piekarni-nadal-bedziespadac, 95232.html, dostęp 6.06.2016.
  11. http://www.rp.pl/artykul/918953-Piekarnie-szukaja-sposobu-na-przetrwanie.html, dostęp 6.06.2016.
  12. http://slupsk.mojdietetyk.pl/artykuly/jak-wybierac-pieczywo-razowe.html, dostęp 21.06.2016.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu