BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Maćkowiak Ewa (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Title
Wpływ procesu bolońskiego na poziom kształcenia na studiach II stopnia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach
The Impact of the Bologna Process on the Quality of Education of Master's Programmes at the University of Economics in Katowice
Source
Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 2016, nr 83, s. 159-170, bibliogr. 48 poz.
Keyword
Deklaracja bolońska, Szkolnictwo wyższe, Jakość kształcenia
Bologna process, Higher education, Quality education
Note
summ.
Company
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
University of Economics in Katowice
Abstract
Celem artykułu jest zaprezentowanie idei tworzenia dwustopniowych studiów będących konsekwencją procesu bolońskiego. Równorzędnym celem jest przedstawienie charakterystyk kandydatów na studia II stopnia na Wydziale Finansów i Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.(fragment tekstu)

One of the primary objectives of the Bologna process was the introduction of two-tier structure. The first step was addressed to a wide audience. A second degree, in turn, was addressed primarily to people who have a job and these studies aimed to raise qualifications compatible with the job to be performed. The idea has not proved to be in Polish realities. This was due to the perception that the completion of the Bachelor is incomplete higher education. This may be indicative of the fact that over 90% of people who have completed a first degree after obtaining the Bachelor or engineer title took studies at Master's degree. Wide access to studies in the second degree, not necessarily consistent with the direction of study undertaken at the first step, caused the need to adapt the programme of studies to those who were not familiar with basis of the economics. Translation.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Biolik J., Madej E. 2011. Próba oceny jakości kształcenia na podstawie analizy wyników sesji oraz ankiet absolwentów, w: Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu. Red. K. Jędralska, J. Bernais. Katowice, Wydaw. UE w Katowicach.
  2. Floud R. 2006. Convergence and diversity. EUA Bologna Handbook, Raabe Academic Publishers.
  3. Kramer J. 2011. Efekty kształcenia a kompetencje naukowe i dydaktyczne nauczycieli akademickich (w polskich realiach), w: Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu. Red. K. Jędralska, J. Bernais. Katowice, Wydaw. UE w Katowicach.
  4. Kraśniewski A. 2009. Proces boloński to już 10 lat. Warszawa, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
  5. From Berlin to Bergen - General report of the Bologna Follow-up Group. 2005, www.ond.vlaanderen.be/ /hogeronderwijs/bologna, dostęp: 2.11.2015.
  6. Trends II: Towards the European Higher Education Area - survey of main reforms from Bologna to Prague by G. Haug and Ch. Tauch, European University Association, www.eua.be/trends-in- -european-higher-education, dostęp: 2.11.2015.
Cited by
Show
ISSN
2081-0644
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.21005/oe.2016.83.2.16
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu