BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Nadolna Bożena (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Title
Wykorzystanie kategoryzacji w nauczaniu podstaw rachunkowości na uczelni
Usage of Categorisation in the Process of Teaching Primary Basis of Accounting at the University
Source
Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 2016, nr 83, s. 181-190, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Keyword
Metody dydaktyczne, Rachunkowość, Nauczanie, Szkolnictwo wyższe
Didactic methods, Accounting, Teaching, Higher education
Note
summ.
Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie roli i efektów zastosowania kategoryzacji w procesie przyswajania wiedzy przez studentów z zakresu podstaw rachunkowości. W pierwszej części artykułu przedstawiono zagadnienia teoretyczne dotyczące kategoryzacji. Omówione zostały w nim zasady kategoryzacji oraz jej wertykalny i horyzontalny wymiar. Następnie zaprezentowano eksperymenty, które umożliwiły ocenę wpływu kategoryzacji na możliwie najefektywniejsze zdobywanie wiedzy z podstaw rachunkowości. Eksperymenty miały wskazać również determinanty struktury hierarchicznej powszechnych kategorii w rachunkowości. W części teoretycznej artykułu wykorzystano metody opisowe, natomiast w części badawczej posłużono się studium przypadku i metodą eksperymentalną.

The teaching process at the university requires lecturers to have knowledge of the tools of psychology, through which lecturers can increase development of cognitive abilities of students. One of those tools is categorisation. The ability to categorize allows to notice the relationships between certain components. That means students can generalize the rules and using them structure the world around them.This article aims to present the role of categorisation and the effects of its use in students learning process of primary basis of accounting. First part of the article presents theoretical aspects of categorisation and discusses principles of categorisation and its vertical and horizontal dimensions. Then three experiments were presented that aimed to evaluate impact of categorisation on gaining knowledge in terms of selected issues discussed during primary basis of accounting classes. Results of the experiment indicate that application of exercises including rules of categorisation enables more swift acquisition of program issues by the students. In theoretical part descriptive methods were applied, while research part used case study and experimental method.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Barsalou L.W. 1983. Ad hoc categories. Mem. Cog. 11, 211-227.
  2. Barsalou L.W. 1985. Ideals. Central tendency, and frequency of instantiation. J. Exp. Psych. 11(4), 629-649.
  3. Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. 2007. Red. Z. Chlewiński. Gdańsk, Gdań. Wydaw. Psych., 21.
  4. Palmer S.1977. Hierarchical structure in perceptual representation. Cog. Psych. 9, 441-474.
  5. Rosch E. 1975a. Cognitive representations of semantic categories. J. Exp. Psych. 104, 192-233.
  6. Rosch E. 1975b. Cognitive reference points. Cog. Psych. 7, 532-547.
  7. Rosch E., Mervis C.B. 1975. Family resemblances: Studies in the internal structure of categories. Cog. Psych. 7, 573-605.
  8. Rosch E., Simpson C., Miller R.S. 1976. Structural bases of typicality effects. J. Exp. Psych. Hum. Percept. Perform. 2, 491-502.
  9. Woźniak J. 2000. Kategoryzacja. Warszawa, SBP, 66.
Cited by
Show
ISSN
2081-0644
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.21005/oe.2016.83.2.18
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu