- Author
- Frankowiak Marta
- Title
- Charakterystyka klastrów winiarskich na przykładzie Bordeaux i Riverland
The Characteristics of Wine Clusters on the Example of Bordeaux and Riverland - Source
- Debiuty Ekonomiczne, 2016, nr 16, s. 87-100, bibliogr. 13 poz.
- Issue title
- Państwo i przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnej gospodarki
- Keyword
- Rynek wina, Produkcja wina, Przemysł winiarski, Klastry, Konkurencyjność
Wine market, Wine production, Wine industry, Business cluster, Competitiveness - Note
- streszcz., summ.
- Country
- Australia, Francja
Australia, France - Abstract
- W artykule przedstawiono teoretyczne podejście do pojęcia klastra, procesu jego kształtowania oraz najważniejszych atrybutów, które go charakteryzują. W części praktycznej przedstawiono klastry funkcjonujące w ramach branży winiarskiej. Na zasadzie porównania zaprezentowane zostały regiony Bordeaux oraz Riverland. Opis francuskiego klastra opartego na tradycji i jakości, który rozwijał się podczas wieków, skonfrontowano z rozwijającym się, australijskim przedstawicielem tzw. Nowego Świata, w którym z kolei skupiono się na wykorzystaniu wysokiej technologii i masowej produkcji. Ponadto w artykule przedstawiono relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi podmiotami działającymi w klastrze, które wpłynęły na ich rozwój, a także najważniejsze cechy, które obecnie wpływają na ich konkurencyjność. (abstrakt oryginalny)
The aim of the article is to present the theory of clusters, the process of their creation and attributes which are the components of clusters. The practical part shows wine clusters on the example of traditional Bordeaux from France and modern Riverland from 'the New World' country - Australia. Moreover, the text shows the importance of relations between the cluster members, which are also one of the important factors of success. Both clusters are also compared as regards the features which are necessary to create their competitiveness. (original abstract) - Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics - Bibliography
- Anderson, K., 2004a, Australia, w: Anderson, K., The World's Wine Markets. Globalization at Work, Edward Elgar Publishing Limited, s. 252-283.
- Auriol, E., Lesourd, J.B., Schilizzi, S., with an annex by Hulot M., 2004, France, w: Anderson, K., The World's Wine Markets. Globalization at Work, Edward Elgar Publishing Limited, s. 59-72.
- Czerska, M., Szpitter, A.A., 2010, Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa.
- Gorynia, M., Jankowska, B., 2008, Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
- International Organisation of Vine and Wine (OIV). Intergovernmental Organisation, 2013, State of Conditions report, Francja, http://www.oiv.int/oiv/files/Ptconj_octobre2013_EN1383812987754.pdf [dostęp: 7.01.2015].
- Jordan, R., Zidda, P., Lockshin, L., 2007, Behind the Australian Wine Industry's Success: Does Environment Matter?, International Journal of Wine Business Research, vol. 19, iss. 1, s. 14-32.
- Pike, W., Melewar, T.C., 2006, The Demise of Independent Wine Production in France: a Marketing Challenge?, International Journal of Wine Marketing, vol. 18, iss. 3, s. 183-203.
- Porter, 2001, M.E., Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Rekowski, M., 2013, Światowe rynki wina, Poznań.
- Riverland Wine, 2014, www.riverlandwine.com.au [dostęp: 7.01.2015].
- The Diagram Group, 2002, Mini encyklopedia wina, Oficyna Wydawnicza Atena, Poznań.
- Viot, C., Passebois-Ducros, J., 2010, Wine Brands or Branded Wines? The Specificity of the French Market in Terms of the Brand, International Journal of Wine Business Research, vol. 22 iss.: 4, s. 406-422.
- Wine Australia. United Kingdom and Europe, 2013, http://www.wineaustralia.net.au/en-GB.aspx [dostęp: 7.01.2015].
- Cited by
- ISSN
- 1730-2145
- Language
- pol