BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Stępień Beata
Title
Creating Customer Value on an International Scale - Polish Customers' Perspective
Kreowanie wartości dla klienta na skalę międzynarodową z perspektywy polskich odbiorców
Source
Trends in the World Economy, 2012, vol. 4, s. 209-226, tab., bibliogr. 11 poz.
Issue title
New Challenges in the Contemporary World Economy
Keyword
Kreowanie wartości przedsiębiorstwa, Przedsiębiorstwo międzynarodowe, Wartość dla klienta
Creating company's value, International enterprise, Value to customer
Note
streszcz., summ.
Abstract
W rozdziale tym omówiono problematykę tworzenia wartości dla klienta przez przedsiębiorstwa międzynarodowe. Przedstawiono dylematy, przed którymi stoi podmiot działający na skalę międzynarodową, dążący do optymalizacji kosztów, próbujący stworzyć jednolity, zestandaryzowany program relacji i obsługi klienta w skali świata, oraz modyfikujących owe działania, chcąc uwzględnić odmienne uwarunkowania rynków goszczących, przejawiające się rozmaitymi formalnymi barierami standaryzacji oraz zróżnicowanym postrzeganiem wartości przez klientów. W końcowej części rozdziału przedstawiono wstępne wyniki badań nad postrzeganiem wartości przez polskich klientów oraz ich opinie na temat zakresu i charakteru współpracy z przedsiębiorstwami międzynarodowymi i polskimi w tworzeniu wartości i zaspokajaniu ich potrzeb.(abstrakt oryginalny)

Multinational companies, in order to sustain their worldwide identity are prone to standardization of their conduct and offer. On the other hand, different market conditions and customer behaviour compels them to customize their activities and products/services. In this sense, one of the dillemmas MNC s have to solve is the problem of value creation on the international arena; to what extent should it be unified and how to respond to various customer needs in order to remain both cost - effective and long - term succesful? The article tries to raise and answer this question and focuses on the problem of value creation by MNC s on Polish host market. The first part of this paper is devoted to short explanation of how creating value is undestood here. The second part is voice in discusion about the whole issue of marketing standardization and adaptation, shown here from MNCs perspective. The last chapter presents preliminary research results about perception of value and operations of international companies by Polish customers.(fragment of text)
Accessibility
Szczecin University Main Library
Bibliography
Show
  1. DiMaggio P.J., Powell W.W., The Iron Cage Revisited, Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields, in: The New Institutionalism in Organizational Analysis, ed. W.W. Powell, P.J. DiMaggio, The University of Chicago Press, Chicago 1991.
  2. Fonfara K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE , Warszawa 2004.
  3. Gummesson E., Using Internal Marketing to Develop a New Culture. The Case of Ericsson Quality, "Journal of Business and Industrial Marketing" 1987, No. 3, Vol. 2.
  4. Head W., Adaptive Sociology, "The British Journal of Sociology" 1961, March.
  5. Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.
  6. Mruk H., Stępień B., Tworzenie wartości dla klienta w przedsiębiorstwach międzynarodowych z perspektywy instytucjonalnej, "Marketing i Rynek" 2008, nr 1.
  7. Stępień B., Instytucjonalne uwarunkowania działalności przedsiębiorstw miedzynarodowych w Polsce, Wyd. UEP, Poznań 2009.
  8. Stępień B., Wpływ narodowego systemu gospodarowania na działalność przedsiębiorstw międzynarodowych, in: Handel i finanse międzynarodowe, ed. J. S chroeder, B. Stępień, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
  9. Szymura-Tyc M., Zarządzanie przez wartość dla klienta - budowa wartości firmy, Instytut Edukacji Interaktywnej, www.estakada.pl.
  10. Whitley R., European Business Systems: Firms and Markets in Their National Contexts, Sage, London 1992.
  11. Whitley R., Divergent Capitalisms: The Social Structuring and Change of Business Systems, Oxford University Press, Oxford 1999.
Cited by
Show
ISSN
2081-4046
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu