BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Chodnicka-Jaworska Patrycja (Uniwersytet Warszawski)
Title
Rentowność agencji ratingowych
Profitability of Credit Rating Agencies
Source
Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2016, nr 4 (82) Cz.1, s. 907-917, tab., bibliogr. 11 poz.
Issue title
Pomiar i ocena wyników przedsiębiorstw
Keyword
Agencje ratingowe, Ocena zdolności kredytowej, Konkurencja, Efektywność
Rating agency, Credit rating, Competition, Effectiveness
Note
streszcz., summ.
Abstract
Cel - Celem artykułu jest analiza rentowności agencji ratingowych funkcjonujących na obszarze Unii Europejskiej. Metodologia badania - Przeprowadzono przegląd literatury przedmiotu oraz dokonano analizy sprawozdań finansowych publikowanych przez agencje ratingowe. Zebrano dane publikowane przez ESMA na temat konkurencyjności agencji ratingowych. Wynik - Pomimo wprowadzenia przepisów mających na celu ograniczenie oligopolu agencji ratingowych występuje dalszy wzrost istotności ich funkcjonowania. Rentowność analizowanych podmiotów, należących do Wielkiej Trójki ulega poprawie. Oryginalność/wartość - Dotychczas nie były prowadzone analizy w zakresie rentowności oraz konkurencyjności agencji ratingowych(abstrakt oryginalny)

Purpose - The goal of the article is to analyse the profitability of the credit rating agencies in the European Union. Design/methodology/approach - It has been prepared the literature research and analysis of the financial statements published by the credit rating agencies. There are collected data published by ESMA about competitiveness of the credit rating agencies. Findings - Despite the introduction of regulations aimed at limiting the oligopoly of rating agencies is a further increase in the importance of their functioning. Profitability analysed entities belonging to the Big Three is improving. Originality/value - So far not been carried out analysis of the profitability and competitiveness of credit rating agencies.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bar-Isaac H., Shapiro J. (2013). Ratings Quality over the Business Cycle. Journal of Financial Economics, 108 (1), 62-78.
  2. Becker B., Milbourn T. (2009). How did increased competition affect credit ratings? Harvard Business School Working Paper, 09-051.
  3. Bolton P., Freixas X., Shapiro J. (2009). The Credit Ratings Game. The Journal of Finance, 67 (1), 85-111.
  4. Boot A.W.A., Milbourn T., Schmeits A. (2006). Credit Ratings as Coordination Mechanisms. Review of Financial Studies, 19 (1), 81-118.
  5. Cantor R., Packer F. (1994)., The Credit rating Industry. Federal Reserve of New York Quarterly Review, 19 (2), Summer-Fall, 1-26.
  6. Chemmanur T.J., Fulghieri P. (1994). Reputation, Renegotiations, and the Choice between Bank Loans and Publicly Traded Debt. The Review of Financial Studies, 7 (3), 475-506.
  7. Covitz D.M, Harrison P. (2003). Testing Conflicts of Interest at Bond Rating Agencies with Market Anticipation: Evidence that Reputation Incentives Dominate. Working paper Federal Reserve Board, Washington. DC.
  8. Goel A.M., Thakor A.V. (2010). Credit Ratings and Litigation Risk, unpublished working paper.
  9. Rhee R.J. (2014). On duopoly and compensation games in the credit rating industry. Nothwestern University Law Review, 108 (1), 85-108.
  10. Skreta V., Veldkamp L. (2009). Ratings Shopping and Asset Complexity: A Theory of Ratings Inflation. Journal of Monetary Economics, 56, 678-695.
  11. Smith R.C., Ingo W. (2002). Rating agencies: Is There an Agency Issue. W: R.M. Levich, G. Majnoni, C. Reinhart (red.), Ratings, Rating Agencies and the Global Financial System. Boston: Kluwer Academic Publishers.
Cited by
Show
ISSN
2450-7741
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/frfu.2016.4.82/1-75
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu